Feriepenger går til inkassogjeld

Når feriepengene strømmer inn på konto i disse dager vil mange prioritere å betale inkassogjelden sin. Kredinor mottok mer enn 560 millioner kroner i juni 2018, en økning på 18% sammenlignet med snittet per måned ellers i året. Innbetalingene kom fra 85 000 personer til nedbetaling og avslutning av 123 000 inkassosaker hos Kredinor, som har en markedsandel på 21 % målt i antall saker.
Ingjerd Thurmer er markedssjef i Kredinor med ansvar for intern og ekstern kommunikasjon. Feriepenger i juni innebærer høysesong for betaling av inkassosaker og inkassogjeld.

–Vi har sett det over flere år nå – det er flere og flere som velger å bruke feriepengene til å betale inkassogjelden sin, sier Ingjerd Thurmer, markedssjef i Kredinor. –Innbetalingene så langt i juni kommer med like stor fart som i fjor, og sluttsummen ender nok langt over fjoråret, sier hun videre.

Norges største inkassoselskap

Kredinor er Norges største inkassoselskap målt i antall saker, og mottok totalt 2,1 millioner saker av totalmarkedet som omfattet totalt 10 millioner saker i 2018. Kredinor mottok saker til en verdi av 18 milliarder kroner til oppfølging i 2018, av totalmarkedet på 90 milliarder kroner. Juni er den måneden hvor flest saker betales og avsluttes. Hovedårsaken er at folk har mer penger tilgjengelig gjennom feriepenger og penger som utbetales gjennom skatteoppgjøret.

Flere ønsker å betale alt i juni

Mange har en sårbar økonomi som gjør at de ikke klarer å betale i en normalmåned, andre har bare glemt å betale – eller kommet på etterskudd av andre grunner. Svært mange av disse velger å betale hele inkassogjelden sin i juni, slik at Kredinor kan avslutte saken. Totalt ble 91 000 saker avsluttet i juni 2018, mot snittet for de andre månedene som lå på 70700 saker. Det innebærer at mer enn 74 prosent av de 123 000 sakene ble avsluttet i juni, mot 66 prosent de øvrige månedene.

–Det er veldig positivt at folk aktivt går inn for å betale hele inkassogjelden sin slik at vi kan avslutte sakene. Selv om alt er betalt kan det være lett å komme på etterskudd igjen. Vår anbefaling er derfor å finne balansen når alt er betalt. Ved å balansere forbruket opp mot den normale inntekten gjennom hele året, kan feriepengene brukes til andre ting enn inkassogjeld neste år, sier Ingjerd Thurmer.

Færre personer og høyere krav

Tallene fra Kredinor viser at antall personer som pådrar seg inkassogjeld er uendret. Det innebærer derfor at mange har flere saker enn tidligere, og en høyere inkassogjeld enn før. Den situasjonen er svært krevende for de det gjelder. Kundeservice i Kredinor snakker med svært mange om dette hver eneste dag. –Vi har full forståelse for at det er krevende for den det gjelder. Likevel er vår anbefaling til alle å betale noe av inkassogjelden sin, om de ikke klarer å betale alt i en omgang, sier Ingjerd Thurmer.

Gjeldsregisteret - kontroll med gjelden

Det kan virke som om flere enn før mister oversikten, og dermed kontrollen med størrelsen på utgiftene og den totale gjeldsbelastningen de har. Gjeldsregisteret som skal være operativt fra 1. juli 2019 skal bidra til å forebygge slik at folk unngår å få for høy gjeldsbelastning gjennom forbrukslån, kredittkort og tilsvarende som økonomien deres ikke tåler. – Vi er spente på å se hvordan det blir, og håper selvsagt at Gjeldsregisteret vil fungere etter intensjonene, avslutter Ingjerd Thurmer

Tall fra Kredinor. Figuren viser utviklingen i innbetalinger i juni, mot en normalmåned resten av året i Kredinor.

Kredinor er Norges største inkassoselskap målt i antall saker, med hovedkontor i Oslo. Vi tilbyr løsninger innenfor fakturering, inkasso og porteføljekjøp, og har spesialisert oss innenfor bransjene energi, bank/finans, handel/service, telecom, parkering - og offentlig sektor. Vi har de nyeste betalingsløsningene og moderne innloggede tjenester. I tillegg tilbyr vi tjenester innenfor kundeservice, juridisk bistand, analyse, utenlandsinkasso samt kurs og seminarer innenfor inkasso. Foruten dette engasjerer vi oss i forebygging og tilbyr lærere og skoleungdom en innføring i privatøkonomi og inkasso gjennom nettsiden smartbetaler.no og undervisningskonseptet Smartbetaler læringstimen.

Kredinor er et samvirke som ble etablert i1905 og har kontorer i Tromsø, Trondheim, Kristiansund, Fredrikstad, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Porsgrunn, Hamar. Vi har også virksomhet i Norden gjennom Kredinor A/S i Ballerup utenfor København i Danmark og Kredinor SA i Stockholm i Sverige. Les mer på kredinor.no.