Fem vil drifte riksvegene i Østfold og Follo de neste fem årene
Driftskontrakten for Østfold og Follo omfatter 470 kilometer veg totalt, hvorav 56 kilometer er gang- og sykkelveg. I tillegg inngår drift og vedlikehold av for eksempel tunneler, bruer, raste- og døgnhvileplasser, kontrollplasser, store grøntanlegg og sedimentasjonsbassenger.
Kontraktområdet omfatter kommunene Fredrikstad, Frogn, Halden, Indre Østfold, Marker, Moss, Nordre Follo, Lillestrøm, Rakkestad, Råde, Sarpsborg, Vestby og Ås.
Kontrakten gjelder fra og med 1. september 2022 til og med 31. august 2027, med mulighet for tre års forlengelse.
Disse har gitt tilbud på drift- og vedlikehold av riks- og europavegene i Østfold og Follo:
|
Tilbyder |
Tilbudssum i kr. eks. mva. |
|
Hadeland Maskindrift AS |
710.912.336,00 |
|
Mesta as |
463.439.015,00 |
|
Presis Vegdrift AS |
553.975.966,95 |
|
Vaktmesterkompaniet AS |
747.747.747,00 |
|
Veidekke Industri AS |
468.751.407,00 |
Dersom all dokumentasjon er i orden, er det tilbyderen med lavest pris som vinner kontrakten.
Kontraktsignering før påske
– Nå skal vi kontrollregne tilbudene og sjekke dokumentasjonen vi har etterspurt, sier prosjektleder Eirin Torgersen i Statens vegvesen.
Statens vegvesen tar sikte på å inngå kontrakt før påske med den entreprenøren som skal drifte- og vedlikeholde riksvegene i Østfold og Follo de neste fem årene.
Utfordrende kontrakt
– Vi er fornøyde med at såpass mange konkurrerer om denne kontrakten, som er både utfordrende og krevende, sier prosjektleder Eirin Torgersen i Statens vegvesen.
Hun trekker spesielt fram driften av de viktige riksvegene til og fra svenskegrensa, der for eksempel E6 har en gjennomsnittstrafikk på opp mot 55.000 kjøretøy i døgnet.
I tillegg til høytrafikkerte motorveger strekker også vegnettet seg inn mot byområder som Moss, Fredrikstad, Sarpsborg og Halden.
Klimaet i kontraktsområdet er både varierende og utfordrende, særlig vinterstid, siden vegene som går langs Oslofjorden har tilnærmet kystklima mens andre veger har mer innlandsklima.
Gjenbruk og utslippsfrie maskiner
Alle de nye driftskontraktene for riksveg som Statens vegvesen lyser ut, har krav til miljøsertifisering og rapportering av energi- og drivstofforbruk. Vegvesenet har mål om å halvere CO2-utslippet fra drift og vedlikehold av riksvegene innen 2030.
– I Østfold-Follo-kontrakten krever vi blant annet at driftsentreprenøren skal ha fokus på gjenbruk og gjenvinning, sier Eirin Torgersen.
I tillegg er det et krav at entreprenøren skal bruke maskiner og utstyr som minimaliserer utslipp av klimagasser og andre negative påvirkninger av miljøet.
Nøkkelord
Kontakter
Eirin TorgersenProsjektlederStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:95767144eirin.torgersen@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
E39 ved Kongeparken i Rogaland er åpen igjen20.12.2025 11:16:16 CET | Pressemelding
I dag kl. 11.00 åpnet E39 ved Kongeparken i Rogaland igjen etter å ha vært stengt siden torsdag kveld på grunn av fare for jordskred.
E39 ved Kongeparken fortsatt stengt19.12.2025 13:47:18 CET | Pressemelding
Ny vurdering lørdag formiddag.
Slik sikrar Statens vegvesen skredutsette rv. 13 i Ryfylke19.12.2025 11:05:12 CET | Pressemelding
Det er mykje fjell langs rv. 13 i Ryfylke. Skredsikring er ein viktig del av Statens vegvesen sitt samfunnsoppdrag i dette området.
E10 Nappstraumtunnelen er åpen i jula19.12.2025 09:14:22 CET | Pressemelding
Fra og med fredag 19. desember 2025, fram til og med søndag ettermiddag 4. januar 2026, holdes E10 Nappstraumtunnelen åpen for trafikk uten ledebil.
E39 stengt ved Kongeparken – beregn ekstra tid på omkjøring18.12.2025 20:11:07 CET | Pressemelding
E39 ved Kongeparken, sør for Sandnes, er stengt på grunn av fare for utglidning. Geolog gjør ny vurdering ved 12-tida fredag.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
