Fem tydelige reisetrender i 2022

Etter lang tid preget av en global pandemi og lokale restriksjoner begynner Apollo nå sakte, men sikkert endelig å se tegnene på et godt reiseår. Salget av årets sommerreiser er i full gang – og gir allerede en tydelig pekepinn på årets reisetrender. Her er fem av de tydeligste!
1. Økt reisefeber – og budsjett
De siste to somrene valgte mange å holde seg hjemme grunnet pandemien. Nå som ekspertene forsiktig begynner å spå starten på slutten øker derimot også optimismen om en etterlengtet utenlandsferie, og hos Apollo merkes det både i salget og trafikken.
- Salget har sakte, men sikkert tatt seg opp siden jul og den siste uken nå har vi hatt en økning på hele 40 prosent sammenliknet med uken før. Vi ser også en økning på over 60 prosent i trafikken inn til nettsiden, så enda flere er nok i gang med planleggingen - og det kan virke som om vi også er villige til å unne oss det lille ekstra i år, sier Beatriz Rivera, Kommunikasjonsansvarlig i Apollo.
2. Tryggheten styrer
Likevel er vi ikke helt ferdige med pandemi og usikkerhet helt enda. Behovet for trygghet preger reisevalgene våre mer enn noen gang, som kan være en av grunnene til at Apollo kan melde om en rekordøkning i antall nye kunder. Hele 60 % av de som har sikret seg en ferie i år har aldri reist med reisearrangøren tidligere, og Rivera har ingen tvil om at 2022 blir pakkereisens år.
- Pandemien har gjort at reisende i mye større grad både ønsker og trenger mer personlig oppfølging enn tidligere. Majoriteten av de som kontakter oss har praktiske spørsmål – om innreiserestriksjoner, skjemaer, vaksinekrav og alt nytt man nå må forholde seg. I tillegg ligger det nok en stor trygghet i at vi har egne reiseledere på stedet som kan bidra ved behov, forklarer hun.
Nok en gang er det Hellas som utmerker seg som sommerens soleklare mest populære reisemål, med Kreta, Rhodos og regionen Epirus på det greske fastlandet i spissen.
3. Vi tar ansvar
Er det noe som virkelig er blitt vekket i oss nordmenn under pandemien så er det dugnadsånden. Vi har også i større grad innsett verdien av både fellesskap og bærekraft, og i år ser det ut til at vi tar alle tre med oss på ferien – blant annet ved å velge lokaleide hoteller fremfor store, internasjonale kjeder.
- For land som Hellas, der turistnæringen utgjør over 20 prosent av landets økonomi, er det klart at to år med reiserestriksjoner har vært utrolig vanskelig. Derfor er det ingenting vi synes er finere enn å se dugnadsånden strekke seg over landegrenser. Mange forteller oss faktisk at de nå vil reise for å støtte den lokale økonomien, og vi gleder oss enormt til å gjøre det samme for fullt igjen, smiler Rivera.
4. Aktivitet og opplevelser
Interessen rundt aktive ferier har vært stor lenge, men i kjølvannet av pandemien har den økt markant. Hos Apollo er nå Apollo Sports et av de mest populære hotellkonseptene. Med en salgsøkning på 20 prosent sammenliknet med samme tid i fjor, da nærmest alle hotellene endte med fullt belegg, er Rivera skråsikker på at trenden vil slå nye høyder i år.
- Løpeskoene har blitt et fast inventar i nordmenns feriekoffert. På våre hoteller i Playitas-gruppen deltok gjestene på over 25 000 timer med bookede sportsaktiviteter i løpet av sommeren. Padel sto for hele 32 prosent av aktiviteten, etterfulgt av crossfit og yoga, forteller hun.
5. Skreddersydde hotellopplevelser
Reisetrenden om å unne seg det lille ekstra gjenspeiles særlig i hvordan vi velger å bo under ferien, men ikke nødvendigvis i form av prisklasse og stjerner. Hos Apollo ser man ingen markant økning i salget av eksklusive, luksuriøse resort, snarere tvert om.
- For de aller fleste av oss er ferien årets høydepunkt, og kanskje enda mer nå etter pandemien. Ferie betyr en etterlengtet pause fra «alt annet», og gir oss tid til å fokusere på oss selv og våre, dyrke egeninteressene og kvalitetstid. Derfor ønsker vi oss også i større grad hoteller skreddersydd enten personligheten eller livsfasen vår – eller formålet med ferien, forklarer Rivera.
Dermed er det kanskje ikke tilfeldig at hele 7 av 10 av Apollos gjester velger et konsepthotell i år; enten det er Mondo Family for barnefamiliene, Mondo Duo eller Boutique for voksne, eller Apollo Sports for den aktive.
Nøkkelord
Kontakter
Beatriz RiveraKommunikasjonssjef
Tel:+47 22 33 45 00Tel:+47 90 62 17 35beatriz.rivera@apollo.noBilder




Om Apollo
Apollo er en av Nordens ledende reisearrangører med en million reisende i året. Vi arrangerer tradisjonelle pakkereiser, treningsreiser, skireiser, cruise, storbyferier og fleksible pakkereiser der kunden selv velger reisemål, reiselengde og hotell.
Sammen med spesialistarrangørene Golf Plaisir og Lime Travel er Apollo en del av gruppen DERTOUR Nordic. Vi jobber aktivt med bærekraftige reiser og har vært Travelife-sertifisert siden 2016. Les mer på www.apollo.no.
Følg pressemeldinger fra Apollo
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Apollo på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Apollo
Flere velger charter i usikre tider22.4.2025 07:45:00 CEST | Pressemelding
Apollo opplever en økning på hele 20 prosent i antall nye charterreisende sammenlignet mot fjoråret. Det er ikke tilfeldig.
Nyhet! Oppdag mangfoldige Porto9.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Apollo utvider satsingen på Portugal og lanserer fleksible reiser til Porto - byen hvor strandliv, kunst, gastronomi, arkitektur og fotball går hånd i hånd!
Derfor velger rekordmange Hellas7.4.2025 08:05:00 CEST | Pressemelding
Apollo melder om en salgsøkning på hele 20 prosent på reiser til Hellas i sommer. Tilfeldig? Neppe. Her er fem grunner til at Hellas er ekstra populært i år!
Olympiatoppen på treningsleir med Apollo Sports3.4.2025 07:51:00 CEST | Pressemelding
24. mai reiser aktuelle utøvere for OL og Paralympics i Milano/Cortina 2026 på felles samling til Apollo Sports-hotellet Monte Feliz på Gran Canaria.
99% utsolgt: Apollo melder om smekkfulle påskefly31.3.2025 09:15:00 CEST | Pressemelding
Kanariøyene, Hellas og Egypt troner påskeferiens toppliste.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom