Fem personer druknet i mai

Fem personer omkom i drukningsulykker i mai. Så langt i år har 25 personer druknet i Norge. I tillegg har to norske statsborgere druknet i utlandet, viser Redningsselskapets drukningsstatistikk.
40 % av alle drukningsulykker skjer om sommeren. Redningsselskapet oppfordrer alle til å lære seg enkel livredning i sommer.

To av drukningsulykkene i mai skjedde i Rogaland, begge etter fall fra land. En jente på fem år ble funnet livløs i sjøen i Stavanger etter å ha blitt meldt savnet fra hjemmet. I Egersund fant en forbipasserende båt en mann i 60-årene i sjøen, som var meldt savnet da han ikke kom hjem fra en firmatilstelning kvelden før.

Det var også to ulykker fra fritidsbåt i mai. En mann i 60-årene druknet etter en kantring på vannet Møkeren i Kongsvinger i Innlandet. I Oslo ble en mann i 60-årene funnet omkommet i sjøen, sannsynligvis etter et fall mellom to båter ved Bygdøy.

To norske statsborgere har druknet utenlands i år. En norsk kvinne i slutten av 20-årene druknet under bading på en strand i Antalya i Tyrkia i mai. En drukningsulykke fra januar, der en norsk mann i 80-årene omkom i en badeulykke på Gran Canaria, er etter-registrert i statistikken.

Halvparten er over 60 år

Ved utgangen av mai har 23 menn og fire kvinner omkommet i drukningsulykker. Av disse er det ett barn under sju år. 48 % av de som har druknet er over 60 år, og alle er menn.

Av de 27 personene som har druknet, har 11 omkommet fra fritidsbåt og fire fra yrkesbåt. 10 personer druknet etter fall fra land, mens to personer har omkommet i badeulykker i utlandet.

Fem måneder inn i 2022 har det vært fire drukningsulykker i Nordland, Vestland og Agder. I Troms og Finnmark, Rogaland, Viken og Oslo er det registrert tre drukningsulykker, mens Trøndelag og Innlandet har hatt en drukning. Så langt i år har det ikke vært drukningsulykker verken Møre og Romsdal eller Vestfold og Telemark. To nordmenn har omkommet i drukningsulykker utenlands.

Flest ulykker om sommeren

Sommeren er dessverre høysesong for drukningsulykker. I snitt skjer 40 % av alle drukningsulykker mellom juni og august. Drukning i forbindelse med bruk av fritidsbåt, fall fra land og under bading er de vanligste årsakene.

– Tenk på hvordan sommerens turer i båt, på stranda eller langs sjø og vann kan bli så trygge som mulig. Repeter sjøvett- og badevettreglene, og følg dem! Det vil gjøre sommeropplevelsene enda finere for både barn og voksne, sier Tanja Krangnes, fagleder for drukningsforebygging i Redningsselskapet.

Redningsselskapet oppfordrer alle til å lære seg enkel livredning, og hvordan man utfører hjerte- og lungeredning.

– Mange blir reddet fordi noen i nærheten er oppmerksomme og vet hva de skal gjøre når ulykken er ute, sier Tanja Krangnes i Redningsselskapet.

Redningsselskapet har laget et nettbasert introduksjonskurs om livredning, som er gratis og tar 20 - 30 minutter å gjennomføre. Kurset finnes her

Se detaljert drukningsstatistikk på rs.no/drukning.

Merk at drukningsstatistikken endres ved ny informasjon om enkelthendelser.

Ulykker i utenlandet der norske statsborgere bosatt i Norge omkommer i drukningsulykker, er tatt inn i som en del av statistikken fra 2022.

Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 53 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er som regel de første på stedet når uhellet er ute.