Fem millioner sykefraværsdager i året kan være arbeidsrelaterte

– Det lønner seg å investere i arbeidsmiljøet, både for samfunnet, virksomhetene og ikke minst den enkelte arbeidstaker. I gode arbeidsmiljø øker produktiviteten, trivselen og motivasjonen, og sykefraværet går ned, sier Trude Vollheim som er direktør for Arbeidstilsynet.
Sammen for bedre arbeidsmiljø
Norske virksomheter er verdensledende på arbeidsmiljø. Likevel anslår man at én av fem sykefraværsdager, til sammen fem millioner arbeidsdager i året, er arbeidsrelaterte. Utfordringer med arbeidsmiljøet kan koste samfunnet rundt 75 milliarder kroner årlig, ifølge Oslo Economics. Kostnadene følger av blant annet økte helseutgifter, redusert produktivitet og økt sykefravær.
Mye av fraværet kunne vært unngått med tiltak som koster en brøkdel.
Med Arbeidsmiljøsatsningen går Arbeidstilsynet, Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI), NAV og Petroleumstilsynet sammen med partene i arbeidslivet for å få virksomheter til å jobbe systematisk med arbeidsmiljø (les mer i bunnen av teksten).
Nå lanseres Arbeidsmiljøportalen som er en del av Arbeidsmiljøsatsningen.
Kunnskap og nyttige verktøy
Arbeidsmiljøportalen er en nettbasert portal med informasjon om typiske arbeidsmiljøutfordringer i forskjellige bransjer, i tillegg til nyttige verktøy som kan tas i bruk for å jobbe effektivt for et bedre arbeidsmiljø.
Målet med Arbeidsmiljøportalen er at virksomheten i størst mulig grad skal være i stand til å ta tak i arbeidsmiljøutfordringene selv. Gjennom verktøyene Arbeidsmiljøhjelpen og En bra dag på jobb, kan ledere, tillitsvalgte og verneombud på en enkel måte utvikle og forbedre arbeidsmiljøet.
– Jeg er veldig glad for at vi har fått i gang en sterk satsing på arbeidsmiljø under IA-avtalen, med fokus på å få opp bransjespesifikk kunnskap og treffsikre verktøy for virksomhetene. Arbeidsmiljøportalen vil forhåpentligvis bli en veldig nyttig ressurs i arbeidet med å nå de overordnede målene om å redusere sykefraværet og frafallet fra arbeidslivet, sier arbeids- og sosialminister Henrik Asheim.
Åtte bransjer først ute
Fordi arbeidsmiljøet er forskjellig fra arbeidsplass til arbeidsplass, må tiltakene være tilpasset behovene der de er.
Arbeidsmiljøportalen retter seg i første omgang mot åtte bransjer. Dette er bransjer med høy risiko for sykefravær og frafall.
Disse er:
- Barnehage
- Bygg
- Anlegg
- Næringsmiddelindustri
- Rutebuss og persontrafikk
- Sykehjem
- Sykehus
- Petroleumsvirksomhet
Flere bransjer kommer i 2021.
– For å jobbe effektivt og riktig må vi legge faktakunnskap til grunn. I Arbeidsmiljøportalen presenteres bransjeprofiler med slik fakta for bransjene i Norge på en lettfattelig måte. Over tid bygges kunnskapsbaserte verktøy slik at virksomhetene kan jobbe med de faktorene som er viktige for dem – og som vi vet virker, sier direktør Pål Molander i STAMI.
Webinar om arbeidsmiljø
Mandag 7. desember inviterer Arbeidsmiljøsatsningen og partene i arbeidslivet til webinaret Arbeidsmiljø handler om arbeid. Her vil representanter fra myndighetene og partene presentere og diskutere satsingen, og det vil være mulig å stille spørsmål i chat underveis.
Les mer og meld deg på:
Webinar: Arbeidsmiljø handler om arbeid
Arbeidsmiljøsatsningen- I ny IA-avtale er det etablert en nasjonal arbeidsmiljøsatsing.
- Arbeidsmiljøsatsningen er et tverretatlig samarbeid mellom NAV, STAMI, Petroleumstilsynet, Arbeidstilsynet og partene i arbeidslivet.
- Arbeidsmiljøsatsningen skal formidle forskningsbasert kunnskap som skal gi treffsikre bransjerettede tiltak og verktøy slik at virksomhetene enkelt kan ta det i bruk.
- Målet er å styrke og motivere til felles innsats i virksomhetene, og bidra til at virksomhetene ser verdien og effekten av å jobbe forebyggende.
- Arbeidsmiljøportalen er ett av flere tiltak i Arbeidsmiljøsatsningen.
- Inkluderende arbeidsliv (arbeidstilsynet.no)
Pressekontakter:
Arbeidstilsynet
Trine Aaen
Seniorrådgiver
Tlf.: 976 40 370
E-post: trine.aaen@arbeidstilsynet.no
STAMI
Sture Rolfheim-Bye
Kommunikasjonsdirektør
Tlf.: 924 84 243
E-post: slb@stami.no
NAV
NAV Pressevakt
Tlf.: 400 03 144
E-post: presse@nav.no
Petroleumstilsynet
Øyvind Midttun
Pressekontakt
Tlf.:945 06 203
E-post: Oyvind.Midttun@ptil.no
Nøkkelord
Kontakter
Trine AaenKommunikasjonsrådgiver
Tel:97640370trine.aaen@arbeidstilsynet.noBilder


Om Arbeidstilsynet
Arbeidstilsynet er en statlig etat, underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Etatens hovedoppgave er å føre tilsyn med at virksomhetene følger arbeidsmiljølovens krav.
Følg pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arbeidstilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Advarer mot farlig praksis i stillasbygging3.7.2025 10:00:25 CEST | Pressemelding
Deformerte og knekte stillasdeler, og koblinger som ikke tåler å brukes som festepunkt for fallsikring. Det kan være resultatet når stillasdeler fra ulike produsenter blandes.
Arbeidstilsynet vil bidra til at færre frisører blir syke av jobben30.6.2025 12:17:42 CEST | Pressemelding
Arbeidstilsynet gjennomfører nå tilsyn med frisørvirksomheter over hele landet. Målet er å styrke det forebyggende arbeidsmiljøarbeidet, slik at flere frisører kan bli i yrket over tid.
Nå kommer disse endringene i arbeidsmiljøregelverket30.6.2025 09:41:10 CEST | Pressemelding
Fra 1. juli 2025 og 1. januar 2026 trer flere viktige endringer i arbeidsmiljøregelverket i kraft. Endringene skal blant annet bidra til å styrke Arbeidstilsynets innsats mot arbeidslivskriminalitet, gjøre kravene til det psykososiale arbeidsmiljøet klarere og skjerpe kontrollen i varebilbransjen gjennom innføring av HMS-kort.
– Så fint at dere kommer!24.6.2025 07:46:41 CEST | Pressemelding
Hei, god morgen! Eier du restauranten her? Nei, jeg driver bare med renhold. Så bra! Det er akkurat deg vi ønsker å prate med i dag!
1. juli får Arbeidstilsynet nye virkemidler for å bekjempe arbeidslivskriminalitet20.6.2025 15:03:31 CEST | Pressemelding
Stortinget har vedtatt lovendringer som gir Arbeidstilsynet bedre muligheter til å avdekke og bekjempe kriminalitet i arbeidslivet. Endringene trer i kraft 1. juli 2025.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom