Tibber

Fem av ti nordmenn angrer ikke på elbilkjøp til tross for høye strømpriser

Del

Høye strømpriser til tross; elbil er fortsatt vesentlig rimeligere å eie enn tilsvarende ladehybrider, diesel- og bensinbiler. Det gjelder særlig for de som smartlader om natten, når strømprisen er lavere. Med ny nettleie må smartlading bli enda smartere, for å unngå både de dyre timene og forbrukstopper innenfor samme time, sier Elisabet Kjerstad Bøe, Norgessjef i Tibber.

Med rekordhøye strømpriser også i sommermånedene, skulle man kanskje tro at det ikke er like økonomisk gunstig med elbil nå som det har vært før. Slik er det likevel ikke, og det er i dag mer lønnsomt å eie elbil enn noen annen biltype. En undersøkelse gjort av YouGov på vegne av det digitale strømselskapet Tibber, viser at 57 prosent nordmenn er fornøyde med å ha kjøpt seg elbil, til tross for høye strømpriser.

Hvis man i tillegg har mulighet til å smartlade elbilen når strømprisene er lave, er potensialet for sparing enda større, spesielt nå som den nye nettleien har trådt i kraft. Det sier Edgeir Vårdal Aksnes, administrerende direktør i Tibber. 

– Den nye nettleien skal motivere nordmenn til å spre strømforbruket sitt utover dagen, for å redusere belastningen på strømnettet. Det skaper gode muligheter for de som er flinke til å bruke strømmen sin på en smart måte, for eksempel ved å lade elbilen når strømprisen og nettleien er lavere, samt å lade sakte nok til å unngå forbrukstopper, sier Kjerstad Bøe.

Smartlading av elbil gjør at elbilen automatisk blir satt til lading når strømprisene og nettleien er lavere. Dette gjøres enten gjennom en app som Tibber eller gjennom en smart ladeboks. I undersøkelsen kommer det frem at halvparten av nordmenn som har elbil, lader elbilen gjennom en ladeboks hjemme. En av fire svarer at de lader når de vet at strømprisene er lave, men kun 13 prosent benytter seg av en automatisk smartladingsfunksjon. 

– Vi er glade for at flertallet av nordmenn lader elbilen gjennom en ladeboks, da det er den sikreste måten å lade bilen på i dag. På den annen side er jeg overrasket over at det kun er 13 prosent som gjør det gjennom en “smart” ladeboks som automatisk kan styre bilens lading når strømprisene er lave, sier Kjerstad Bøe. 

– Smartlading er positivt siden det reduserer belastningen på strømnettet ved å flytte ladingen til et tidspunkt hvor ikke like mange bruker strøm. Så det er en vinn-vinn situasjon både for lommeboka til husholdningene og for strømnettet som kan utnyttes mer effektivt.

De mest energieffektive elbilene per prissegment

Tibber har også gjort en beregning av hvilke elbiler som er mest energieffektive, sett ut ifra hvilket prissegment de tilhører.

Budsjett 

Merke

Modell

Forbruk (kWh per 100 km)

Ladekostnad (kr per mil)

Nypris          

Hyundai

IONIQ Electric / Ioniq 5

14,7

1,71

389 900

Mini

Cooper SE

15,6

1,81

359 000

Volkswagen

E-golf

15,8

1,83

399 900

Peugeot

E-208

16,4

1,90

359 900

Renault

Zoe

16,4

1,90

366 990

Hyundai

Kona electric

16,4

1,90

439 900

Premium 

Merke                        

Modell      

Forbruk (kWh per 100 km)

Ladekostnad (kr per mil)

Nypris                

Tesla

Model 3

15,5

1,80

650-700 000

Mercedes-benz

Eqc

21,6

2,51

798 900

Volvo

XC40

22,4

2,60

689 900

Luksus 

Merke

Modell

Forbruk (kWh per 100 km)

Ladekostnad (kr per mil)

Nypris          

Porsche

Taycan

22,3

2,59

1 181 300

Jaguar

i-pace

23,2

2,69

829 000

Audi

E-tron

23,9

2,78

885 000

Bilder

Om Tibber

Tibber
Tibber
Hafstadvegen 23
6800 Førde

https://tibber.com/no