Felles uttalelse fra det skeive organisasjonslivet

I dag samlet representanter for det skeive organisasjonslivet seg. De har de siste to dagene hatt et tungt ansvar i en uvirkelig krisetid. Vi samles for å ivareta våre medlemmer og vår brede bevegelse.

Den skeive bevegelsen favner alle. Vi kjemper for kravet våre naboer, medelever, foreldre, barn og venner har på fullverdige, trygge liv. Vi kjemper for et samfunn der idealene vi setter oss blir virkelighet. Vi har et valg i hvordan vi skal svare dette angrepet. Vi tar et felles og individuelt ansvar for å bekjempe homofobi, transfobi, rasisme, bifobi og funkofobi. Vi anmoder alle til å søke og dyrke våre felles arenaer, styrke fellesskapene som kan gi oss det samholdet som er og vil være viktig i fremtiden.

Hele det skeive Norge, alle som bryter med normer for samliv, seksualitet og kjønn, jobber nå på spreng med de små og store oppgavene som må løses for å markere hendelsen og skape sikre felleskap. En pressemelding vil følge senere i dag med mer informasjon om vårt arbeid for dette.

Vi forventer i denne krisetiden at journalister forstår ansvaret de har for tusener som er rammet av denne handlingen. Vi har levd med frykt for vår trygghet lenge, og for mange er det gamle traumer som nå rives opp i. Pressen må holde offentligheten informert, men gjør det med romslighet, raushet og respekt til dem dere snakker med. Vis forståelse for hvor dypt dette går inn over sårbare. Spør om pronomen - og feilkjønn ikke.

Kjærlighet og mangfold skal feires, ikke trues til stillhet.

Oslo Pride er Norges største feiring av skeiv kjærlighet og mangfold. Hundrevis av frivillige ildsjeler går sammen om å arrangere en ti-dagers festival hvor alle får være akkurat den man er.

Gjennom våre arenaer skal vi synliggjøre bredden i skeiv kultur og bidra til å sette fokus på både synlig og usynlig mangfold i det norske samfunnet. Oslo Pride fremmer holdninger som motarbeider diskriminering, hets og forfølgelse av skeive personer, samt tydeliggjør skeive perspektiver i internasjonalt menneskerettighetsarbeid.

Hele festivalen planlegges og driftes av frivillige, med rundt 80 helårsfrivillige og 300 frivillige under selve festivalen.

Oslo Pride 2023 går av stabelen 23.juni - 1. juli

Arenaene:
Pride Park: Onsdag 28. juni - lørdag 1. juli
Pride House: Lørdag 24. juni - tirsdag 27. juni
Mini Pride: Lørdag 24. juni - lørdag 1. juli
Pride Parade: Lørdag 1. juli!