ForskningsrådetForskningsrådet

Felles innsats for norsk suksess i verdens største forsknings- og innovasjonsprogram

Kunnskapsdepartementet i samforståelse med Nærings- og fiskeridepartementet la i dag frem en tydeliggjøring av hovedansvaret for ulike deler av den norske oppfølgingen av EUs forskning og innovasjonsprogram.

Fra venstre: John-Arne Røttingen, leder i Forskningsrådet, styreleder i Forskningsrådet Hilde Tonne, Forskning- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim, Næringsminister Iselin Nybø, styreleder i Innovasjon Norge Gunnar Bovim og leder i Innovasjon Norge Håkon Haugli. Foto: Joakim Birkeli Jacobsen

For å ivareta bredden av norske interesserer og økte ambisjoner om deltakelse ønsker Regjeringen et mer omfattende samarbeid mellom hovedaktørene Innovasjon Norge og Forskningsrådet.

- Forskning og utvikling er veien til store innovasjoner, og den tankegangen ser vi tydelig i oppsettet av Horisont Europa. Med denne klargjøringen er Norge nå godt posisjonert for å øke ambisjonene ytterligere. Vårt mål om en økt returandel til 2,5% er nå et mål begge organisasjoner deler, sier John-Arne Røttingen administrerende direktør i Norges Forskningsråd.

- Dette er gode nyheter for norsk næringsliv og for norske forsknings- og innovasjonsmiljøer. Norge har mye å bidra med i å møte store samfunnsutfordringer. Vi gleder oss til å samarbeide enda tettere med Forskningsrådet og andre aktører til beste for Norge, sier Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge.

Begge organisasjoner vil øke samarbeidet for å sikre økt norsk deltakelse gjennom mobilisering og kvalifisering av norske bedrifter. Den regionale førstelinjen hos Innovasjon Norge har en viktig rolle i mobilisering, og Forskningsrådet har det overordnede koordineringsansvaret for rammeprogrammet.

Næringslivet trenger et virkemiddelapparat som er effektivt, tilgjengelig og fleksibelt, og som kan bidra med både kunnskap og finansiering, og Norge som nasjon trenger et samlet sett av virkemidler som bidrar til grønn omstilling og konkurransekraft.

Se Kunnkapsdepartementets pressemelding

Søyle 1: Fremragende forskning: Forskningsrådet

Det europeiske forskningsrådet

Marie Skłodowska-Curie Actions

Forskningsinfrastruktur

Søyle 2: Globale utfordringer og konkurransedyktig europeisk næringsliv: Forskningsrådet

Helse

Innovasjon Norge

Kultur, kreativitet og inkluderende samfunn

Samfunnssikkerhet

Digitalisering, næringsliv og rom

Innovasjon Norge og Romsenteret

Klima, energi og mobilitet

Innovasjon Norge

Mat, bioøkonomi, naturressurser, jordbruk og miljø

Søyle 3: Innovativt Europa: Innovasjon Norge

Medansvar

Det europeiske innovasjonsrådet (EIC)

Forskningsrådet og Investinor

EIC Stifinner

EIC Akselerator

Forskningsrådet og Investinor

Europeiske innovasjonsøkosystemer

Innovasjon Norge

Det europeiske instituttet for innovasjon og teknologi (EIT)

Innovasjon Norge og Diku

Tverrgående del: Bredere deltakelse og styrking av Det europeiske Forskningsområdet: Forskningsrådet

Medansvar

Bredere deltakelse og økt forskningskvalitet

Innovasjon Norge

Reformere og forbedre det europeiske forsknings- og innovasjonssystemet

Kommunikasjonsdirektør Kristin Welle-Strand, Innovasjon Norge
Tlf: 22 00 26 13/mobil 934 58 303
Epost: kristin.welle-strand@innovasjonnorge.no

78 norske fagmiljøer ønsker å forske på korona8.4.2020 07:00:00 CESTPressemelding

78 fagmiljøer leverte inn søknad til Forskningsrådets hasteutlysning på koronaviruset. Samtidig har Forskningsrådet og Utenriksdepartementet gjort omprioriteringer av midler for å øke beløpet i utlysningen, og Trond Mohn-stiftelse og Kreftforeningen bidrar også med midler. Totalt er det nå inntil 130 millioner kroner som lyses ut til forskning på spørsmål som er relevante for å håndtere koronavirusutbruddet.