Felespiller Susanne Lundeng aktuell med nydelig singel "Sku det meir te"

En av de fremste tradisjonsbærerne av nordnorsk folkemusikk har sluppet singel fra kommende album

Foto: Martin Losvik

Lytt til den her

«Sku det meir te» er singelen fra Susanne Lundeng sitt neste album «Følge» som kommer i januar 2023. Albumet er et dypdykk og utfoldelse i nordlandsk rytmikk og feletradisjon.

Susanne Lundeng er felespiller, folkemusiker og komponist, og er først og fremst kjent for sitt felespill med forankring i nordnorsk folkemusikk. De siste årene har også tekst og vokal fått en plass i kunstnerskapet.

På sangen "Sku det meir te" synger Susanne lavmælt om å ikke strekke til og setter ord på det uunngåelige. Låta har en ettertenksom melodi og tekst på en ulmende nordlandsk underrytmikk, et melankolsk slåttestev.

Musikken er preget av den nordnorske naturen og kulturen hun har vokst opp med, men også av en kunstnerisk vilje og særegen skaperkraft som springer ut fra henne selv.

Hennes første egne tekst «Det va nære på» ble belønnet med NOPAs tekstforfatterpris i 2018.

Medvirkende musikere er Nils-Olav Johansen, gitar og Erik Nylander, trommer.

Susanne har en aktiv konserthøst i vente med Svømmehallen Scene i Bodø først ut 28. september. Hun kommer også til Riksscenen 30.september.

Foto: Martin Losvik
Cover - "Sku det meir te"

Slagkraftig og vakker julelåt fra stjernespekket kammerorkester9.12.2022 11:01:49 CET | Pressemelding

Skotske Sarah-Jane Summers og finske Juhani Silvola har satt sammen sitt eget kammerorkester, bestående av et stjernelag med norske folke-, klassisk- og jazz-musikere. Orkesteret ble døpt Sølvstrøk, og skaper en slagkraftig, nyanserik og livlig sound som kler duoens sjangeroverskridende musikk utmerket. I dag er de ute med låta «Christmas Day I da Mornin´», en Shetlandsk juleslått fra tidlig på 1800-tallet, som begynner som en stille snødekt julemorgen, våkner gradvis opp og utvikler seg, og ender opp i et mimrende tilbakeblikk over årene som har gått og julene som har vært.