Feiring av sikrere sykkelvei på Grønlia
Det vanket is og muligheten til å få gjort enkle reparasjoner for syklister som passerte avkjørselen til Grønliautstikkeren torsdag ettermiddag. Tre hundre saftis ble delt ut i løpet av to timer da Oslo Havn og Statens Vegvesen feiret åpningen av ny og tryggere sykkelvei ved Grønlia.

Mange bruker sykkelveien som går gjennom Bjørvika og går sørover i byen gjennom havna. Nå er avkjørselen til Grønliautstikkeren blitt tryggere – for syklister på sykkelvegen og for lastebilene som kjører inn og ut til havneområdet.
Statens Vegvesen og Oslo Havn, som har samarbeidet om prosjektet, benyttet anledningen til en feiring torsdag ettermiddag.
Store blind soner
Mange syklister har ikke vært fornøyd med forholdene langs sykkelveien. Utformingen av avkjørselen medførte at lastebilførere som kom fra nord og skulle svinge inn hadde store blindsoner på bilens høyre side, og hadde vanskelig for å se syklister som var tett innpå bilen. Lastebilførere på veg ut fra Grønliautstikkeren hadde dårlig sikt til sykkelvegen grunnet containere og tilhengere som var plassert nær sykkelvegen
Mer oversiktlig
Knut Christensen er en av de som bruker sykkelveien hver dag til og fra jobb.
- Jeg syntes det har blitt mye bedre her nå, mye sikrere. Det har blitt mer oversiktlig og det er lettere å komme seg forbi på en veldig grei måte. Jeg er veldig fornøyd, sier Christensen.
Sykkelveien er trukket fem meter inn ved avkjørselen slik at førere av biler som svinger inn krysser sykkelveien i nesten rett vinkel. Dette gir langt bedre sikt mot sykkelveien og mulighet for å se syklister. Innkjørselen er tydelig merket og utformet i tråd med gjeldende vegnormal.
Sykkelvegen med fortau som kommer fra nord er ført forbi avkjørselen og videre forbi stedet hvor Havnepromenaden går ut til sjøen. Utformingen er også i tråd med Oslo kommunes gatenormal, med gjennomgående kantstein som stadfester vikepliktforholdene. De som kjører inn og ut avkjørselen har vikeplikt for syklister på sykkelveien.
Godt samarbeid
- Takket være tilbakemeldinger fra syklistene og godt samarbeid med Oslo Havn og lastebilsjåfører som kjører i havna har vi fått til å lage en bedre og tryggere sykkelvei, sier byggeleder for prosjektet i Statens vegvesen, Rahimi Madih.
Det har vært gjennomført testkjøring med vogntog for blant annet å bestemme kantlinjene. Oslo Havn KF har frigitt arealer som har sikret gode siktforhold ved avkjørselen.
- Det har vært viktig for å gjøre forholdene trygge for de som sykler langs havna, og for sjåførene som har havna som arbeidssted, sier sikkerhets- og beredskapssjef Camilla Furuholmen i Oslo Havn KF.
Fornøyde syklister
Mange benyttet seg av muligheten til å reparere sykkelen. Sykkelen til Øyvind Mostue var i plettfri stand, men han stoppet gjerne for en is.
- Min rute går fra Tårnåsen til Ullevål. Da sykler jeg Hauketo, sikksakkveien og Mosseveien inn. Kjempefint! Mye bra sykkelvei og topp stemning. Her har det også blitt veldig bra. Dette hjelper, sier Mostue.
Syklistenes Landsforening roser prosjektet
- Dette er et godt punkttiltak på strekningen som både bedrer trafikksikkerheten og gir god framkommelighet for syklende og gående. Det virker som om det har vært et godt samarbeid for å løse denne utfordringen. De som har jobbet med dette, har tatt utgangspunkt i tilbakemeldinger fra brukerne og brukt både lokale og nasjonale normaler for å sikre en trafikksikker og fremkommelig løsning. Det er bra at løsningen også er testkjørt av vogntog, slik at det blir bredt eierskap til løsningen. Vi antar at det vil være en stor fordel for tungbilsjåførene som slipper å leve med usikkerheten som dårlige siktforhold utgjør, sier Mats Larsen, fagsjef i Syklistenes Landsforening.
Nøkkelord
Bilder






Om Oslo Havn KF
Oslo havn er Norges største offentlige gods- og passasjerhavn. En vanlig uke kommer det mellom 50 og 70 skip med gods og passasjerer til havna.
Følg saker fra Oslo Havn KF
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Oslo Havn KF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Oslo Havn KF
Jernbane – en ubrukt løsning16.2.2021 14:54:01 CET | Pressemelding
Sydhavna har potensiale for den største godsoverføringen fra vei til jernbane som eksisterer i Norge i dag.
Oslo Havns hovedkvarter på Vippetangen blir FutureBuilt-prosjekt9.2.2021 11:04:56 CET | Pressemelding
Oslo Havn er i full gang med å rehabilitere hovedkvarteret Skur 38 på Vippetangen, og nå er avtalen med FutureBuilt signert. Rehabiliteringen skal synliggjøre byggets historie, samtidig som det tas i bruk moderne teknologi og energieffektive løsninger.
Oslos råeste kontorlokaler med sjøutsikt til leie4.12.2020 14:54:32 CET | Pressemelding
Toppetasjene i et moderne og miljøvennlig kontorbygg på Vippetangen er ledige fra 3. kvartal 2022. Lokalene ligger sentrumsnært på byens havnepromenade med utsikt til Oslofjorden og Tjuvholmen/ Aker brygge.
Verdens første - elmiljøbåten Pelikan 2 ble døpt27.8.2020 15:50:57 CEST | Pressemelding
Oslofjordens nye attraksjon ble døpt torsdag av gudmor Tora Elgsaas (14) fra Miljøagentene. Pelikan 2 er verdens første elektriske miljøbåt av sitt slag.
Inviterer mediene til dåp torsdag 27. august: Oslo Havn skal døpe ny elektrisk nullutslippsbåt24.8.2020 12:56:48 CEST | Presseinvitasjon
Oslo får verdens første elektriske miljøbåt av sitt slag. Miljøbåten er spesialdesignet for effektiv oppsamling av flytende søppel. Den nye båten skal døpes av gudmor Tora Elgsaas (14) fra organisasjonen Miljøagentene.
Ny, sikrere sykkelveg på Grønlia17.6.2020 08:26:07 CEST | Presseinvitasjon
Mange bruker sykkelvegen som går gjennom Bjørvika og sørover i byen langs havna. Nå er avkjørselen til Grønliautstikkeren blitt tryggere – for syklister på sykkelvegen og for lastebilene som kjører inn og ut til havneområdet. Statens vegvesen og Oslo Havn markerer den nye sykkelvegen torsdag 18. juni kl. 15-17. Vi deler ut gratis is til forbipasserende syklister og tilbyr gratis sykkelsjekk/reparasjon.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom