Feirer friluftslivet med over 1100 turer og aktiviteter landet over

I Friluftslivets uke 3.-11. september blir det friluftsfest i hele Norge. – Målet er å få flest mulig med ut i naturen, sier arrangøren Norsk Friluftsliv.

I HØYDEN: Det blir både luftige turer og nærfriluftsliv når Friluftslivets uke går av stabelen. Foto: Stian Hallen

– Friluftslivet har en helt spesiell plass i kulturen vår. Denne uka er først og fremst en feiring av det viktige hverdagsfriluftslivet, som betyr så mye for livskvaliteten vår, sier generalsekretær i Norsk Friluftsliv, Bente Lier.

Norsk Friluftsliv er paraplyen for de 18 store frivillige friluftsorganisasjonene, og sammen inviterer de nåhele Norge til Friluftslivets uke, som går av stabelen 3. – 11. september.

Den landsdekkende markeringen har vært en tradisjon hver høst siden 1993.

Inviteres til å prøve noe nytt

Mer enn ni av ti nordmenn går på tur eller driver en annen form for friluftsliv, viser en undersøkelse gjort av Ipsos tidligere i år.

Lier håper at den nasjonale friluftsuka kan inspirere både store og små til å prøve nye aktiviteter, som de kan få glede av også resten av året.

– Målet med uka er å vise fram de uendelige mulighetene naturen gir oss. Det er en flott anledning til å prøve ut nye aktiviteter, enten man er interessert i luftige fjellturer, vil lære mer om sopp eller vil teste overnatting ute, sier hun.

De over 1100 turene og aktivitetene finnes i den nasjonale aktivitetskalenderen på friluftslivetsuke.no.

Fakta om Friluftslivets uke 2022:

• Arrangeres landet over 3. - 11. september
  • Over 1100 turer og aktiviteter finnes på www.friluftslivetsuke.no
  • Lørdag 3. september inviteres hele Norge til å sove ute under Natt i naturen
  • Søndag 4. september markeres både Soppens dag og Kom deg ut-dagen
  • 9.-11. september markeres den nasjonale ryddedugnaden Tur med mening, i samarbeid med Strandryddeuka
  • Paraplyorganisasjonen Norsk Friluftsliv og deres 18 medlemsorganisasjoner med rundt 5000 lag og foreninger står bak feiringen
  • Er den del av Frivillighetens år 2022

FRILUFTSLIVETS UKE: Fra 3. til 11. september vil det bugne av friluftsaktiviteter fra nord til sør. Foto: Yvonne Michaelsen