Feirer 20 år med nasjonalskatten Eplejuice frå Hardanger

Eplene fra Hardanger er nå høstet inn og presset til de edle dråpene med Sunniva Eplejuice frå Hardanger. Årets sesong er ekstra spesiell da det er den 20.sesongen på rad med den nasjonale matskatten.

Det er i de bratte og solfylte bakkene ned mot Hardangerfjorden de herlige eplene til juicen blir dyrket. Det spesielle klima i Hardanger, med solrike dager og kjølige netter gir Hardangereplene en unik smak og aroma.

– Hardangereplene er av nasjonal matskatt. Smaken på Sunniva Eplejuice frå Hardanger vil variere avhengig av hvilke eplesorter som brukes, men den kjennetegnes alltid av en frisk og naturlig eplesmak, sier Henriette Soldal, produktutvikler for Sunniva Eplejuice frå Hardanger.

20 år med kunnskap og stolthet

I år feirer den folkekjære sesongjuicen 20-årsjubileum. Ideen om eplejuice ble unnfanget i 1999, og allerede året etter var 100 000 liter juice ute på det norske markedet. Etterspørselen øker år for år, men størrelsen på juiceproduksjonen er avhengig av vær og vind. I jubileumsåret regnes det med en produksjon som forhåpentligvis varer gjennom julen.

– Juicen er en eksklusiv sesongvare, som kan takke den unike naturen i Hardanger kombinert med kunnskap og stolthet som har gått i arv gjennom generasjoner, fortsetter Inger Johanne Fagernæs, merkevaresjef for Sunniva Eplejuice frå Hardanger.

Ca 300 eplebønder sørger for at det norske folk kan nyte eplejuice fra Norges frukthage nummer en. Med røtter tilbake til 1700-tallet er juiceproduksjonen her så unik at eplejuicen har blitt tildelt både Spesialitet-merket og Beskyttet geografisk betegnelse.

Sesongen kom sent, men godt

Som med all mat vil været påvirke når eplene kan høstes. I år ble eplene modne og klare for innhøstning litt senere enn tidligere. En varm august-måned har gjort sitt for at sødmen i eplene kommer godt frem.

– Sånn er det med sesongprodukter. Naturen bestemmer! Vi håper at forbrukerne gleder seg over at Sunniva Eplejuice frå Hardanger endelig er å finne i butikkene, forteller Fagernæs.

Endelig kan juiceelskere, som vil ha kortreiste råvarer med unik kvalitet, glede seg over den etterlengtete smaken av friske og syrlige epler fra Hardanger. I hovedsak brukes eplesortene Gravenstein, Summerred, Aroma og Discovery i Sunniva Eplejuice frå Hardanger. Alle eplene kan spores tilbake til den enkelte dyrkeren. Bare godt modne epler går gjennom nåløyet, skadde eller umodne epler godtas ikke til pressingen

– Hemmeligheten ligger i råvarene. Blandingen av middels fyldige Aroma-epler, friske og syrlige Summerred-epler og den karakteristiske aromaen fra Gravenstein-epler gir oss denne helt særegne smaken, avslutter Soldal.