Farris-flasker av resirkulert plast
Det er knapt synlige forskjeller fra de gamle flaskene. Men de nye reduserer bruken av ny plast med 954 tonn årlig og representerer et betydelig kutt i klimaavtrykket fra emballasjen. I løpet av 2022 skal alle plastflaskene i Ringnes’ portefølje gå over til 80 % resirkulert plast.
Det resirkulerte materialet som brukes i Farris-flaskene kommer fra det nye gjenvinningsanlegget for plastflasker som ble åpnet tidligere i år. Her får pantede flasker fra det norske markedet nytt liv – i de nye Farris-flaskene blant annet.
80 % er best for på sikre at plasten kan brukes på ny – og på ny
Med Imsdal var Ringnes først i Norge til å lansere drikkevareflasker laget av 100% resirkulert plast i 2019. I samråd med pantesystemet Infinitum har selskapet redusert mengden resirkulert plast i flaskene til 80 %. Med Farris går Ringnes fra null til 80 % resirkulert materiale.
– Grepet vi har gjort med Imsdal høres kanskje ut som at det er et skritt tilbake, men faktisk handler dette om å ta to steg fram. Ved å redusere mengden resirkulert plast i Imsdal-flaskene forlenger vi levetiden til materialet. Plasten kan ta flere runder i systemet for resirkulering, sier Johanna Ellefsen Rostad, kommunikasjonsdirektør i Ringnes.
– Vi har vist at det er mulig å lage en flaske av 100% resirkulert plast. Når det nå kommer stadig mer resirkulert materiale inn i pantesystemet, må vi vurdere effekten dette har på totalen. Og som Norges største drikkevareselskap er vi forpliktet til å tenke på hva som er best for det totale kretsløpet og være langsiktige, forklarer Rostad.
Hele porteføljen på resirkulert i løpet av 2022
I løpet av 2022 skal alle plastflaskene i Ringnes’ portefølje gå over til 80 % resirkulert plast.
- I Ringnes har vi avlagt Plastløftet, der vi blant annet forplikter oss til å øke andelen resirkulert materiale i vår emballasje. I år besluttet vi både å forsere og forsterke målene. Allerede i løpet av neste år vil alle plastflasker i vår portefølje inneholde 80 % resirkulert materiale, forteller Rostad.
- Dette representerer en betydelig besparelse i bruken av ny plast og reduserer vårt klimaavtrykk ytterligere. I tillegg er det fint å se at vi med dette virkelig befester norsk drikkevarebransje sin posisjon som verdensledende på pant og bruk av resirkulert materiale, avslutter Rostad.
Kontakter
Johanna Ellefsen RostadDirektør for Corporate Affairs
Tel:936 26 056Johanna.Ellefsen.Rostad@Ringnes.noNicolay BruusgaardKommunikasjonssjef
Tel:+47 900 84 257nicolay.bruusgaard@ringnes.noBilder
Om Ringnes
Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap med ca. 900 medarbeidere. Selskapet eies av Carlsberg Group, som er et av verdens ledende bryggerikonsern. Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet og vi er stolte av våre mange populære merkevarer!
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
Det blir Solofest i påsken21.3.2024 13:59:46 CET | Pressemelding
For veldig mange er Solo en ufravikelig del av påskehyggen. Med et forventet forbruk på rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske, tilsvarer dette over 20 prosent av det årlige salgsvolumet til den folkekjære brusen.
Pepsi MAX i ny drakt19.3.2024 13:31:27 CET | Pressemelding
Denne uken kommer de første Pepsi MAX-boksene og flaskene med nytt design ut i butikkene. Endringene er en del av en global konseptfornyelse fra PepsiCo.
Grøttland til Ringnes29.2.2024 15:28:59 CET | Pressemelding
Ringnes styrker seg på kommunikasjon og bærekraft når Jeppe Grøttland går inn i en nyopprettet rolle som senior kommunikasjonssjef med ansvar for ESG fra 1. mars.
30 år siden Imsdaleventyret startet12.2.2024 11:42:08 CET | Pressemelding
- Da vi under OL på Lillehammer lanserte Imsdal, var det mange som var skeptiske. Vi fikk høre at vann på flaske ville være som å selge sand i Sahara. 30 år senere – med fasiten i hånd – kan vi trygt si at skeptikerne tok feil, sier merkevaresjef for Imsdal i Ringnes, Josefine Hagatun.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom