Farmasiet doblet omsetningen

Norges største nettapotek vokser seg stadig større og omsatte for 327 millioner kroner i 2020, mot 163 millioner kroner i 2019. Administrerende direktør, Elisabeth Haug, vil fortsette å investere i vekst, og forventer lønnsomhet innen få år.
Nordmenn handler apotekvarer på nett som aldri før, forteller administrerende direktør i Farmasiet, Elisabeth Haug. Foto: Markus Andersson.

I Farmasiets årsrapport for 2020 kommer det frem at omsetningen har økt med hundre prosent sammenlignet med foregående år. Resultatet før skatt havnet i henhold til forventninger på minus 106 millioner kroner.

Mens de tradisjonelle apotekene kan vise til minimal omsetning på nett befester og forsterker Farmasiet posisjonen sin som Norges største nettapotek, og reisen har så vidt begynt, skal vi tro, Haug.

– De fleste nordmenn i dag handler fortsatt reseptvarer i fysisk apotek, og vet ikke nødvendigvis at alle resepter allerede ligger tilgjengelig digitalt hos Farmasiet. Har man først prøvd denne tjenesten hos oss, ser vi at de kommer tilbake, poengterer hun.

Forbrukervanene endres

Farmasiet-sjefen har en enorm tro på økt digitalisering for apotekbransjen i årene som kommer, drevet av økt etterspørsel fra kundene.

– Vi har allerede merket hvordan nordmenns handlevaner har endret seg gjennom pandemien, og mange har nok innsett at man sjelden trenger å ta og føle på varene før man kjøper dem – aller minst apotekprodukter, sier hun og legger til:

– Trygghet for både innhold og leveranse er det viktigste for forbrukeren, og som faghandel leverer vi godt på dette. Og hvem vil vel gå inn på et apotek med masse syke folk, hvis de kan få det samme levert hjem?

Investeringer i markedsføring og teknologi

Gjennom målrettet markedsføring jobbes det kontinuerlig med å øke nordmenns kjennskap til nettapotek generelt, og til Farmasiet.no spesielt. Det investeres også tungt i utvikling av teknologi for å gjøre kundereisen enda bedre for de hundretusenvis av kundene som gjennom året lander hos Farmasiet.

Haug, som har vært nestsjef i Vipps i mange år, er opptatt av at kundene skal føle seg trygge, men samtidig oppleve handelen så friksjonsfri som mulig.

– Det er ikke så mange år siden folk stusset over ideen om å bruke mobilen til å betale for seg, nå er det en helt naturlig vane for alle aldersgrupper. De tradisjonelle apotekene lever godt av å dyrke usikkerheten for eksempel eldre mennesker har for å handle apotekvarer på nett. Men det blir uunngåelig et paradigmeskifte også i denne bransjen, mener Haug.

Doblet også tap

Det koster midlertid å satse. I 2019 tapte selskapet 55 millioner, mens det i 2020 går med 106 millioner kroner i minus. Det lever Haug godt med.

– Å være utfordrer koster, så vi vil tidligst bli lønnsomme i 2025. Det viktigste for oss nå er at flere og flere nordmenn får øynene opp for hvor trygt, raskt og enkelt det er å handle hos oss, avslutter Haug.

Olav Event, PR-operatørene
(+47 978 59 493)
oe@pr-o.no

Elisbeth Haug, administrerende direktør i Farmasiet. Foto: Markus Andersson.