Fare for togstans – kan bli streik

– For at togene skal kjøre forsvarlig og sikkert, kreves beredskap for feilretting. Derfor kan ikke togene kjøre der ansatte tilknyttet Spordrift tas ut til streik, da det er de som ivaretar beredskapen vår, forklarer konserndirektør for drift og teknologi i Bane NOR, Sverre Kjenne.
Rammer hele landet
Streikefaren har oppstått fordi det er brudd i forhandlingene i hovedoppgjøret mellom LO stat og Norsk Jernbaneforbund og YS/Delta og Spekter/Spordrift. Oppgjøret har gått videre til mekling hos riksmekleren 14. juni, og dersom det ikke oppnås enighet er det varslet streik fra onsdag 15. juni. Bane NOR er ikke en part i forhandlingene.
Ifølge oversikten over hvilke områder de ansatte er tatt ut til streik, vil trafikken bli slik:
- På Østlandet stanses togtrafikken mellom Drammen, Oslo S og Lillestrøm. Trafikken stanses også til Gardermoen og til Eidsvoll.
- Videre stanses trafikken på Hovedbanen, Kongsvingerbanen fra Lillestrøm til og med Fetsund, og på Alnabru Godsterminal.
- Togtrafikken stanses på hele Ofotbanen i Nord.
- Vestfoldbanen kan kjøres til Drammen, men ikke videre mot Oslo.
- Tog kan fortsatt kjøres nordfra til Hamar, men ikke videre innover mot Oslo.
- Tog kan kjøres sørfra til Kolbotn og Ski, men ikke videre derfra innover mot Oslo.
- Det går tog på Kongsvingerbanen mellom Sørumsand og Kongsvinger (og videre til Charlottenberg) og på Gjøvikbanen mellom Grefsen til Gjøvik.
For deg som skulle reist med tog
Mer informasjon kommer på www.banenor.no. I tillegg legger @BaneNORSF ut melding på twitter dersom det blir streik og når togtrafikken er i gang igjen. De som skal reise med tog blir oppfordret til å følge med på togselskapenes nettsider og reiseplanleggere:
– Vi beklager ulempene dette kan medføre for passasjerer, togselskaper og alle andre som rammes. Vi kan ikke kjøre tog uten at det er en beredskap på plass dersom noe skulle gå galt, sier Kjenne.
Kontrollert nedtrapping
Bane NOR planlegger nå for en kontrollert nedtrapping dersom streiken blir et faktum. Målet er at togene som da er i trafikk, får kjøre til endestasjonene sine.
– Det er viktig for at tog ikke skal bli stående midt på en strekning eller i en tunnel, og for at passasjerene som er om bord ved streikestart kommer til sitt reisemål, sier Kjenne.
Med kontrollert nedtrapping kan tiden være opptil ti timer for et tog å komme til sin endestasjon. Det kan for eksempel gjelde nattog fra Bergen og Trondheim.
– Det er også opptil togselskapene å vurdere hvilke stasjoner som egner seg å plassere tog, og vurdere hvor de eventuelt vil tilby busser fra, legger konserndirektøren til.
Nøkkelord
Kontakter
Døgnåpen pressevakt
For alle typer spørsmål, ikke minst for hendelser i togtrafikken der pressevaktene uttaler seg på relativt kort varsel.
Bilder


Lenker
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 5.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
InfraStatus 2024: Digital fremgang møter gammelt etterslep6.6.2025 11:00:00 CEST | Pressemelding
Jernbanens tilstand har forholdt seg stabil i 2024, og flere tiltak viser gode resultater. Det er allikevel fortsatt et omfattende fornyelsesbehov jernbanen står ovenfor. Det viser Bane NORs ferske tilstandsrapport «InfraStatus» 2024.
Buss for tog i sommer: Stenger baner for å jobbe i sporet20.5.2025 09:47:34 CEST | Pressemelding
Sommerferien står for døren, og Bane NOR må bruke mange pendleres ferie til å gjøre nødvendig vedlikeholds- og byggearbeid.
Advarer mot ski i sporet11.4.2025 11:11:44 CEST | Pressemelding
Ferdsel i jernbanespor er livsfarlig og ulovlig, og påsken er høysesong. Bane NOR advarer på det sterkeste påsketuristene.
Bråkete tog skal skremme elgen ut av sporet10.3.2025 12:04:53 CET | Pressemelding
Forskning tyder på at riktig lyd kan skremme hjortedyr vekk fra jernbanesporet så de ikke blir påkjørt av toget. Nå tester Bane NOR og forskere hvilke lyder som virker best når de spilles av fra tog i fart.
Vedlikeholder jernbanen i påsken5.3.2025 07:30:00 CET | Pressemelding
Færre tar toget når det er påske og helligdager. Da bruker Bane NOR anledningen til å utføre nødvendig vedlikeholdsarbeid på slitt infrastruktur. Og når togstrekninger stenges, må passasjerene reise med buss.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom