Fare for togstans – kan bli streik
– For at togene skal kjøre forsvarlig og sikkert, kreves beredskap for feilretting. Derfor kan ikke togene kjøre der ansatte tilknyttet Spordrift tas ut til streik, da det er de som ivaretar beredskapen vår, forklarer konserndirektør for drift og teknologi i Bane NOR, Sverre Kjenne.
Rammer hele landet
Streikefaren har oppstått fordi det er brudd i forhandlingene i hovedoppgjøret mellom LO stat og Norsk Jernbaneforbund og YS/Delta og Spekter/Spordrift. Oppgjøret har gått videre til mekling hos riksmekleren 14. juni, og dersom det ikke oppnås enighet er det varslet streik fra onsdag 15. juni. Bane NOR er ikke en part i forhandlingene.
Ifølge oversikten over hvilke områder de ansatte er tatt ut til streik, vil trafikken bli slik:
- På Østlandet stanses togtrafikken mellom Drammen, Oslo S og Lillestrøm. Trafikken stanses også til Gardermoen og til Eidsvoll.
- Videre stanses trafikken på Hovedbanen, Kongsvingerbanen fra Lillestrøm til og med Fetsund, og på Alnabru Godsterminal.
- Togtrafikken stanses på hele Ofotbanen i Nord.
- Vestfoldbanen kan kjøres til Drammen, men ikke videre mot Oslo.
- Tog kan fortsatt kjøres nordfra til Hamar, men ikke videre innover mot Oslo.
- Tog kan kjøres sørfra til Kolbotn og Ski, men ikke videre derfra innover mot Oslo.
- Det går tog på Kongsvingerbanen mellom Sørumsand og Kongsvinger (og videre til Charlottenberg) og på Gjøvikbanen mellom Grefsen til Gjøvik.
For deg som skulle reist med tog
Mer informasjon kommer på www.banenor.no. I tillegg legger @BaneNORSF ut melding på twitter dersom det blir streik og når togtrafikken er i gang igjen. De som skal reise med tog blir oppfordret til å følge med på togselskapenes nettsider og reiseplanleggere:
– Vi beklager ulempene dette kan medføre for passasjerer, togselskaper og alle andre som rammes. Vi kan ikke kjøre tog uten at det er en beredskap på plass dersom noe skulle gå galt, sier Kjenne.
Kontrollert nedtrapping
Bane NOR planlegger nå for en kontrollert nedtrapping dersom streiken blir et faktum. Målet er at togene som da er i trafikk, får kjøre til endestasjonene sine.
– Det er viktig for at tog ikke skal bli stående midt på en strekning eller i en tunnel, og for at passasjerene som er om bord ved streikestart kommer til sitt reisemål, sier Kjenne.
Med kontrollert nedtrapping kan tiden være opptil ti timer for et tog å komme til sin endestasjon. Det kan for eksempel gjelde nattog fra Bergen og Trondheim.
– Det er også opptil togselskapene å vurdere hvilke stasjoner som egner seg å plassere tog, og vurdere hvor de eventuelt vil tilby busser fra, legger konserndirektøren til.
Nøkkelord
Kontakter
Døgnåpen pressevakt
For alle typer spørsmål, ikke minst for hendelser i togtrafikken der pressevaktene uttaler seg på relativt kort varsel.
Bilder
Lenker
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom