Fare for streik i NRK fra midnatt

I dag klokken 10.00 starter meklingen i NRK mellom LO Stat og Spekter for NTL og Creos medlemmer.

Lise Olsen, nestleder i LO Stat.

- NRK har valgt å gi NTLs medlemmer mindre i lønnstillegg enn andre, derfor er vi i mekling, sier Lise Olsen, nestleder i LO Stat og forhandlingsleder.

NRK har innført en urettferdig måte å fordele lønn på. NRK hevder de tilbyr like lønnstillegg til alle. Men unnlater å si at ansatte deles opp i grupper, basert på hvilken fagforening ansatte er medlem i.

- Dette er en villet forskjellsbehandling vi ikke kan sitte rolig å se på, sier Fredrik Oftebro, nestleder i NTL.

- Over tid vil lønnsforskjellene eksplodere, og det vil bli nærmest umulig å rette opp i urettferdig lønn, poengterer Lise Olsen.

- NTL NRK krever lik lønn for likt arbeid. Våre medlemmer skal ha samme lønnsutvikling over tid, som kollegaer det er naturlig å sammenlikne seg med, sier Trine Steen, leder i NTL NRK.

Kommer ikke partene til enighet, går 523 ansatte ut i streik fra arbeidstidens begynnelse fredag 13. november.

Lise Olsen, nestleder i LO Stat, 900 66 207
Fredrik Oftebro, nestleder i NTL, 911 32 117
Trine Steen, leder i NTL NRK, 975 26 575
Kristian Brustad, kommunikasjonsansvarlig LO Stat, 466 61 639
Tove Lise Granli, kommunikasjonsansvarlig NTL, 918 59 230

Lise Olsen, nestleder i LO Stat.

Om LO Stat

Møllergt. 10

23 06 83 00http://www.lostat.no

LO Stat jobber for et seriøst, trygt og godt arbeidsliv for alle. LO Stat er en samlende kraft i staten og Spekter, med 19 LO-forbund og 100.000 medlemmer i ryggen. LO Stat viktigste oppgave er å forhandle lønn og rettigheter på vegne av forbundenes medlemmer i staten og Spekter. Vedtektene sier at LO Stats skal «virke for medlemmenes faglige, sosiale og økonomiske fellesinteresser». LO Stat skal dermed forsvare forbund og medlemmers interesser og rettigheter på alle plan.

Følg saker fra LO Stat

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra LO Stat på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra LO Stat