Far og sønn til World-cup finalen i Gøteborg

Enn så lenge står World Cup-finalene i Gøteborg på stevnekalenderen, og nå er det klart hvilke to norske ryttere som vil delta i sprangfinalen der. Det blir Geir Gulliksen og Johan-Sebastian Gulliksen som representerer Norge i finalen av Longines FEI World Cup™.
Far og sønn (Foto: NRYF/Rebecca Ballestad-Mender)

Ut fra det systemet FEI har satt opp som kvalifisering til årets finale i Longines FEI World Cup ™ i Gøteborg 31. mars til 4. april, har Norge fått to plasser. Geir Gulliksen er kvalifisert til finalen gjennom de poeng han hadde fra forrige sesong. Geir avsluttet den sesongen med seier i den siste kvalifiseringen nettopp i Gøteborg, mens finalen i Las Vegas ble avlyst.

Etter FEIs system får Norge en plass til i finalen i år som følge av at Norge er arrangør av et World Cup-stevne, nemlig Kingsland Oslo Horse Show. Denne plassen vil gå til Johan-Sebastian Gulliksen melder landslagsleder Mikael Kolind.

-Vi er glade for den muligheten vi har til å sende to ryttere til denne finalen, sier Mikael. – Det hersker jo mye usikkerhet nå både grunnet koronapandemien og virusutbruddet i Valencia, men enn så lenge må vi ha troen på at det blir en finale. For våre deltageres del tar vi selvsagt alle forholdsregler og følger hestene nøye opp.

Grunnet utbruddet av ekvint herpesvirus EHV-1, nevrologisk variant, har FEI avlyst de fleste internasjonale stevner i Europa frem til og med 28. mars. Gøteborg Horse Show er ikke avlyst, og arrangøren jobber mot at det vil bli stevne i Scandinavium.

Dette stevnet vil man kunne følge via GHS Live.

Alle foto: Rebecca Ballestad-Mender / Norges Rytterforbund

Far og sønn (Foto: NRYF/Rebecca Ballestad-Mender)
Geir Gulliksen(Foto: NRYF/Rebecca Ballestad-Mender)
Johan Sebastian Gulliksen (Foto: NRYF/Rebecca Ballestad-Mender)