Far og sønn til World-cup finalen i Gøteborg

Enn så lenge står World Cup-finalene i Gøteborg på stevnekalenderen, og nå er det klart hvilke to norske ryttere som vil delta i sprangfinalen der. Det blir Geir Gulliksen og Johan-Sebastian Gulliksen som representerer Norge i finalen av Longines FEI World Cup™.

Far og sønn (Foto: NRYF/Rebecca Ballestad-Mender)

Ut fra det systemet FEI har satt opp som kvalifisering til årets finale i Longines FEI World Cup ™ i Gøteborg 31. mars til 4. april, har Norge fått to plasser. Geir Gulliksen er kvalifisert til finalen gjennom de poeng han hadde fra forrige sesong. Geir avsluttet den sesongen med seier i den siste kvalifiseringen nettopp i Gøteborg, mens finalen i Las Vegas ble avlyst.

Etter FEIs system får Norge en plass til i finalen i år som følge av at Norge er arrangør av et World Cup-stevne, nemlig Kingsland Oslo Horse Show. Denne plassen vil gå til Johan-Sebastian Gulliksen melder landslagsleder Mikael Kolind.

-Vi er glade for den muligheten vi har til å sende to ryttere til denne finalen, sier Mikael. – Det hersker jo mye usikkerhet nå både grunnet koronapandemien og virusutbruddet i Valencia, men enn så lenge må vi ha troen på at det blir en finale. For våre deltageres del tar vi selvsagt alle forholdsregler og følger hestene nøye opp.

Grunnet utbruddet av ekvint herpesvirus EHV-1, nevrologisk variant, har FEI avlyst de fleste internasjonale stevner i Europa frem til og med 28. mars. Gøteborg Horse Show er ikke avlyst, og arrangøren jobber mot at det vil bli stevne i Scandinavium.

Dette stevnet vil man kunne følge via GHS Live.

Alle foto: Rebecca Ballestad-Mender / Norges Rytterforbund

Far og sønn (Foto: NRYF/Rebecca Ballestad-Mender)
Geir Gulliksen(Foto: NRYF/Rebecca Ballestad-Mender)
Johan Sebastian Gulliksen (Foto: NRYF/Rebecca Ballestad-Mender)

Nøkkelfakta Norges Rytterforbund:

• Stiftet 10.desember 1915
  • 12 største særforbundet i NIF
  • 32 500 medlemmer
  • 9 forskjellige grener
  • 17 kretser
  • 340 klubber
  • ca 1000 stevner pr år (fra klubb- til nasjonale stevner)

Følg saker fra Norges Rytterforbund

Siste saker fra Norges Rytterforbund

Trygg rytterglede for alle31.3.2021 10:32:18 CEST | Pressemelding

For å stoppe overgriperne må vi øke kunnskapen, endre holdningene og bedre håndteringen av seksuell trakassering og overgrep i idretten. Det sier president Tore Sannum i Norges Rytterforbund (NRYF) i forbindelse med offentliggjøring av utvalgsrapporten som omhandler håndtering og forebygging av seksuell trakassering og overgrep i ryttersporten. Utvalget har bestått av 16 sentrale tillitsvalgte og utøvere fra hele rytter-Norge.

Jobber for sunne, glade hester - gir støtte til tre rideklubber23.10.2020 13:17:17 CEST | Pressemelding

-Våre hester gir oss så mye glede – vi har et ansvar for å passe på at de er sunne og friske, fastslår Beate Heieren Hundhammer, generalsekretær i Norges Rytterforbund. - I forbindelse med #stopphalthet-kampanjen vi har sammen med Agria Dyreforsikring har 42 rideklubber søkt om tilskudd til en treningsarena – Agria Naturbane. Dette er et konsept spesielt utviklet for å bidra positivt til hestehelsen. Vi har nå trukket ut tre rideklubber som hver får 40 000 kroner til slike prosjekter.

Unge norske ryttere viser krefter i Drammen29.8.2020 11:12:29 CEST | Pressemelding

De norske ryttere møtte toppryttere fra de beste europeiske nasjonene i fredagens CSIO3* Oxer Grand Prix på det internasjonale sprangstevnet på Linnesvollen, Drammen. Hinderhøyden lå på velvoksne 1,60 m – og til topps gikk irske Shane Breen. To unge norske ryttere satte strek under det at Norge har unge toppryttere på vei - Fredrik Berg Seim og Martine Myhrer Dyngeland fra henholdsvis Bergen og Maura tok to fine topplasseringer.