Får drahjelp fra uventet hold: Gründer, Siri Abrahamsen, blir heiet frem av melkedrikkerne.

De fire virksomhetene du kan lese om er: videoselskapet Whereby, seilskipet Statsraad Lehmkuhl, gründerbedriften Gleding og jordbruksbedriften IMBA.
— Det har vært krevende måneder for mange og da er det spesielt hyggelig å løfte frem noen historier som inspirerer. De fire utvalgte virksomhetene har alle en egenart og relevans for den tiden vi er inne i, sier Q-sjef Bent Myrdahl.
Da Myrdahl fikk en idé om å bruke melkekartongen til å hjelpe virksomheter i gang etter en tøff korona-vår, engasjerte han forbrukerne i å komme med forslag til kandidater.
— Vi spurte forbrukerne om de kunne hjelpe oss med å finne noen aktuelle historier vi kunne dele på kartongen. Det nye melkedesignet er et produkt av engasjerte melkedrikkere som vil være med å heie på norske virksomheter, sier han.
Vil gjøre Norge til verdens vennligste land
Foredragsholder og skaper av konseptet Gleding, Siri Abrahamsen, ble henrykt da hun fikk telefonen om at hennes bedrift var en av de som skulle få en flate på melkekartongen.
— Dette kom veldig overraskende på, og det er fantastisk å få litt drahjelp utenfra, sier den smilende Gleding-gründeren.
Hun hadde store planer om å bruke 2020 til å reise rundt i hele landet for å snakke om inkludering og menneskemøter. Da koronaen traff Norge 13.mars gikk telefonen hennes varm av avbestillinger.
— På et par dager ble alle oppdrag avlyst og vi måtte delvis permitteres. Det var en fortvilelse at alt ble stående tomt.
Abrahamsen og Gleding måtte snu seg raskt rundt for å finne nye løsninger i en vanskelig situasjon.
— Jeg tenkte: OK nå tjener vi ikke penger, men nå skal vi gi så mye verdi ut til andre som vi bare kan, og så håpe at det kommer noe godt ut av det.
Hun fortsetter.
— Å få en plass på melkekartongen er utrolig stas. At noen faktisk har nominert oss betyr jo at budskapet vårt fungerer - at man skal inkludere og heie på andre, avslutter hun.
Bilder



Lenker
Om Q-Meieriene
I Q-Meieriene er forbruker sjefen! Sammen med forbruker skaper vi de beste smaksopplevelsene og de smarteste løsningene. Q-Meieriene eies av Kavlifondet, som deler ut midler til allmennyttige formål innenfor forskning, kultur og humanitært arbeid.
Inn her med telefonnummer på melkekartongen.
Følg pressemeldinger fra Q-Meieriene
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Q-Meieriene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Q-Meieriene
Sommerens enkleste miljølodd1.7.2025 09:29:26 CEST | Pressemelding
I sommer blir melkekartongen din mer enn en kilde til frisk og god melk – den blir også et lodd i returkartonglotteriet. Q-Meieriene har i samarbeid med Grønt Punkt Norge gjort det enklere enn noensinne å delta.
Ungdomsskoleelever imponerte verdensmester – med restemat!4.6.2025 12:53:46 CEST | Pressemelding
Finalen i Q Matredderdagen 2025 ble en fest for både smaksløkene og miljøengasjementet. Tre ungdomsskoleklasser fra Austevoll, Radøy og Skjevik konkurrerte om å lage den beste to-retteren basert på mat som ellers ville blitt kastet.
Nå kan du være med på å gi bort én million kroner til gode formål20.5.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
Hver slurk teller: Visste du at hver gang du velger sjokolademelk, Skyr® eller rømme fra Q, så bidrar du til å få gode ting til å skje?
Melk og matte skal redde mat13.5.2025 09:33:30 CEST | Pressemelding
Q-Meieriene og Matematikksenteret går sammen om å sette fokus på matredding. Denne våren finner du matredder-matte på 12 millioner melkekartongen.
Påskemysterium fra Q: Hvor ble det av eggene?15.4.2025 12:19:32 CEST | Pressemelding
– Hallo i luken, har dere glemt eggene eller?! Slike meldinger får Q-sjefen på mobiltelefon sin i påsken. Årsaken er at flere mener at eggene i Norges største påske-quiz er for vanskelige å finne.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom