Får drahjelp fra uventet hold: Gründer, Siri Abrahamsen, blir heiet frem av melkedrikkerne.

De fire virksomhetene du kan lese om er: videoselskapet Whereby, seilskipet Statsraad Lehmkuhl, gründerbedriften Gleding og jordbruksbedriften IMBA.
— Det har vært krevende måneder for mange og da er det spesielt hyggelig å løfte frem noen historier som inspirerer. De fire utvalgte virksomhetene har alle en egenart og relevans for den tiden vi er inne i, sier Q-sjef Bent Myrdahl.
Da Myrdahl fikk en idé om å bruke melkekartongen til å hjelpe virksomheter i gang etter en tøff korona-vår, engasjerte han forbrukerne i å komme med forslag til kandidater.
— Vi spurte forbrukerne om de kunne hjelpe oss med å finne noen aktuelle historier vi kunne dele på kartongen. Det nye melkedesignet er et produkt av engasjerte melkedrikkere som vil være med å heie på norske virksomheter, sier han.
Vil gjøre Norge til verdens vennligste land
Foredragsholder og skaper av konseptet Gleding, Siri Abrahamsen, ble henrykt da hun fikk telefonen om at hennes bedrift var en av de som skulle få en flate på melkekartongen.
— Dette kom veldig overraskende på, og det er fantastisk å få litt drahjelp utenfra, sier den smilende Gleding-gründeren.
Hun hadde store planer om å bruke 2020 til å reise rundt i hele landet for å snakke om inkludering og menneskemøter. Da koronaen traff Norge 13.mars gikk telefonen hennes varm av avbestillinger.
— På et par dager ble alle oppdrag avlyst og vi måtte delvis permitteres. Det var en fortvilelse at alt ble stående tomt.
Abrahamsen og Gleding måtte snu seg raskt rundt for å finne nye løsninger i en vanskelig situasjon.
— Jeg tenkte: OK nå tjener vi ikke penger, men nå skal vi gi så mye verdi ut til andre som vi bare kan, og så håpe at det kommer noe godt ut av det.
Hun fortsetter.
— Å få en plass på melkekartongen er utrolig stas. At noen faktisk har nominert oss betyr jo at budskapet vårt fungerer - at man skal inkludere og heie på andre, avslutter hun.
Bilder



Lenker
Om Q-Meieriene
I Q-Meieriene er forbruker sjefen! Sammen med forbruker skaper vi de beste smaksopplevelsene og de smarteste løsningene. Q-Meieriene eies av Kavlifondet, som deler ut midler til allmennyttige formål innenfor forskning, kultur og humanitært arbeid.
Inn her med telefonnummer på melkekartongen.
Følg pressemeldinger fra Q-Meieriene
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Q-Meieriene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Q-Meieriene
Springbrett for Ungdom mottar 250 000 kroner26.11.2025 10:04:09 CET | Pressemelding
Springbrett for Ungdom i Bergen er tildelt 250 000 kroner gjennom Q sin Melk med mening-kampanje. Organisasjonen var én av fire vinnere som ble valgt ut av Kavlifondet blant flere hundre nominerte organisasjoner. Prisen ble overrakt hos Springbrett for Ungdom med representanter fra Q-Meieriene.
Grønne Folk kåret til Årets Matredder 202523.11.2025 09:52:20 CET | Pressemelding
Ragnhild så seg lei på at fullt spiselige grønnsaker ble kastet. Hun startet derfor Grønne Folk for å gjøre noe med det. Denne uken mottok hun prisen «Årets Matredder» fra Q-Meieriene - for å ha reddet flere hundre tonn med grønnsaker.
Plastfritt Hav mottar 250 000 kroner19.11.2025 12:57:18 CET | Pressemelding
Plastfritt Hav på Giske utenfor Ålesund er tildelt 250 000 kroner gjennom Q-Meierienes Melk med mening-kampanje. Organisasjonen var én av fire vinnere som ble valgt ut blant flere hundre nominerte organisasjoner.
Forbrukernes favoritt-idé kan bli ny salgssuksess i meierihyllen11.11.2025 16:59:45 CET | Pressemelding
Beate Sofie (31) sikret seg seieren i Q-Meierienes konkurranse og mottar 10 000 kroner for sin idé som kombinerer naturlige proteiner med hverdagsnytelse.
Vant 10 000 kroner på returkartonglotteriet16.10.2025 09:57:54 CEST | Pressemelding
Turid fra Sotra ble den heldige vinneren da Q-Meieriene nylig gjennomførte en ekstraordinær trekning av returkartonglotteriet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
