Fana Sparebank utsteder Norges første Grønne ansvarlige lån

Fana Sparebank passerer en viktig milepæl i satsningen innen bærekraft og bidrag til å nå de fremtidige klimamålene. Med forankring i bankens rammeverk for Grønn finansiering har Fana Sparebank gjennomført en vellykket utstedelse av Norges første Grønne ansvarlige lån. Lånet på 200 millioner kroner ble ved lanseringen nær tre ganger overtegnet, og oppnådde en meget god pris for banken.

— Vi er utrolig stolte av at Fana Sparebank igjen går i front når det gjelder grønn finansiering. Det grønne ansvarlige lånet er det første i Norge innen denne aktivaklassen, sier administrerende direktør Lisbet K. Nærø, og fortsetter: — Det siste lånet føyer seg til at vi i 2016 som første bank introduserte grønne kundeinnskudd basert på et grønt rammeverk, og fulgte opp i 2019 med den første Grønne OMFen i norske kroner.

Det grønne ansvarlige lånet på 200 millioner kroner oppfyller alle kravene som tellende ansvarlig kapital for banken. Lånet er utstedt for å refinansiere annen ansvarlig kapital som nærmer seg innfrielse. Ved å inkludere lånet i bankens grønne rammeverk vil lånet til enhver tid være dekket av bankens portefølje av kvalifiserte, grønne utlån. Lånet ble tilrettelagt av DNB Markets og Norne Securities.

Finansdirektør Kim F. Lingjærde har ansvaret for Fana Sparebanks finansiering og grønne rammeverk: — Vi ser at vi ved å stille høye krav til oss selv når det gjelder hva som kvalifiserer som grønt i rammeverket får god uttelling overfor investormiljøene. Det grønne ansvarlig lånet ble kraftig overtegnet i et marked som ellers er preget av sterk usikkerhet og uro, og interessen bidro til en god pris for banken. Vi anslår at lånet oppnådde en «greenium» på inntil 8 basispunkter, hvilket betyr en årlig besparelse på 160.000 kroner. Det innebærer at vi også klarer å forbedre lønnsomheten ved å arbeide målrettet innenfor det grønne skiftet, avslutter Lingjærde.

Fana Sparebank Green Finance Framework ble lansert i 2019, og var Norges første rammeverk som samlet hele bankkonsernet, og som dekket alle bankens finansieringskilder, inkludert grønne kundeinnskudd. Rammeverket er innovativt når det gjelder strammere kvalifiseringsvilkår for grønne aktiva enn bransjestandarden. Rammeverket er kvalitetssikret av CICERO Shades of Green. Under rammeverket har Fana Sparebank utstedt 500 MNOK i Grønne OMF, 750 MNOK i usikrede seniorlån og 185 MNOK i Grønne kundeinnskudd i tillegg til de siste 200 MNOK i grønn ansvarlig kapital.

De senere år har Fana Sparebank vært en aktiv bidragsyter til finansbyen Bergen, gjennom medvirkning til etableringen Brage Finans og Norne Securities. Fana Sparebank er aktiv i finansklyngen Finance Innovation, og bidrar til lokalmiljøet i Bergen med gavemidler til næringsliv, organisasjoner og ildsjeler.

Fana Sparebank utsteder Norges første Grønne ansvarlige lån18.11.2022 14:29:05 CET | Pressemelding

Rekordhøy rentenetto3.11.2022 12:18:56 CET | Pressemelding

Fana Sparebank har en kraftig vekst i både rentenettoen og resultatet for 3. kvartal 2022. Kvartalstallene viser betydelig forbedring av rentenettoen, med en vekst på 31,2 millioner kroner, eller 34,7 prosent sammenlignet med fjoråret. Rentenettoen på 121,2 millioner kroner er det høyeste som er registrert for et kvartal. Resultatet for kvartalet på 58,1 millioner kroner er hele 19,9 millioner kroner høyere enn for tilsvarende periode i fjor (38,2), og gir en egenkapitalavkastning på 8,3 prosent.

Fana Sparebank justerer utlåns- og innskuddsrenter27.9.2022 09:53:08 CEST | Pressemelding

Norges Banks heving av styringsrenten og fortsatt kraftig økning i pengemarkedsrentene medfører at Fana Sparebank har besluttet å sette opp utlåns- og innskuddsrenter med inntil 0,50 prosentpoeng. Det forventes at Norges Bank gjennomfører ytterligere rentehevinger utover i året og videre i 2023. De nye betingelsene vil bli gjort gjeldende fra 26. september for nye lån, og fra 8. november 2022 for eksisterende lån. Innskudd justeres fra 22. november. Alle kunder som får renteendring, vil motta informasjon enten i brev eller ved informasjon i nettbanken.