Fana Sparebank justerer utlåns- og innskuddsrenter

Norges Banks heving av styringsrenten og fortsatt høyt nivå på pengemarkedsrenten medfører at Fana Sparebank har besluttet å sette opp utlåns- og innskuddsrenter med inntil 0,25 prosentpoeng.

Det forventes at Norges Bank gjennomfører ytterligere én renteheving før årsskiftet. De nye betingelsene vil bli gjort gjeldende fra 8. november for nye lån, og fra 22. desember 2022 for eksisterende lån. Innskudd justeres fra 22. desember. Alle kunder som får renteendring, vil motta informasjon enten i brev eller ved informasjon i nettbanken.

De senere år har Fana Sparebank vært en aktiv bidragsyter til finansbyen Bergen, gjennom medvirkning til etableringen Brage Finans og Norne Securities. Fana Sparebank er aktiv i finansklyngen Finance Innovation, og bidrar til lokalmiljøet i Bergen med gavemidler til næringsliv, organisasjoner og ildsjeler.

Fana Sparebank utsteder Norges første Grønne ansvarlige lån20.11.2022 20:18:32 CET | Pressemelding

Fana Sparebank passerer en viktig milepæl i satsningen innen bærekraft og bidrag til å nå de fremtidige klimamålene. Med forankring i bankens rammeverk for Grønn finansiering har Fana Sparebank gjennomført en vellykket utstedelse av Norges første Grønne ansvarlige lån. Lånet på 200 millioner kroner ble ved lanseringen nær tre ganger overtegnet, og oppnådde en meget god pris for banken.

Fana Sparebank utsteder Norges første Grønne ansvarlige lån18.11.2022 14:29:05 CET | Pressemelding

Rekordhøy rentenetto3.11.2022 12:18:56 CET | Pressemelding

Fana Sparebank har en kraftig vekst i både rentenettoen og resultatet for 3. kvartal 2022. Kvartalstallene viser betydelig forbedring av rentenettoen, med en vekst på 31,2 millioner kroner, eller 34,7 prosent sammenlignet med fjoråret. Rentenettoen på 121,2 millioner kroner er det høyeste som er registrert for et kvartal. Resultatet for kvartalet på 58,1 millioner kroner er hele 19,9 millioner kroner høyere enn for tilsvarende periode i fjor (38,2), og gir en egenkapitalavkastning på 8,3 prosent.

Fana Sparebank justerer utlåns- og innskuddsrenter27.9.2022 09:53:08 CEST | Pressemelding

Norges Banks heving av styringsrenten og fortsatt kraftig økning i pengemarkedsrentene medfører at Fana Sparebank har besluttet å sette opp utlåns- og innskuddsrenter med inntil 0,50 prosentpoeng. Det forventes at Norges Bank gjennomfører ytterligere rentehevinger utover i året og videre i 2023. De nye betingelsene vil bli gjort gjeldende fra 26. september for nye lån, og fra 8. november 2022 for eksisterende lån. Innskudd justeres fra 22. november. Alle kunder som får renteendring, vil motta informasjon enten i brev eller ved informasjon i nettbanken.