Fana Sparebank inngår avtale med Eika Forsikring AS

Fana Sparebank inngår distribusjonsavtale med Eika Forsikring AS som ny leverandør av forsikringsprodukter til sine kunder. Samtidig avslutter banken sitt samarbeid med Frende Forsikring og selger sine aksjer i Frende Holding AS.

– Vi bryr oss om kundene våre og ønsker alltid å tilby våre kunder gode løsninger, også på forsikring.

– Eika forsikring ønsker å satse sterkt i Bergen og Vestland. Vi vurderer det som positivt å få en «sulten» aktør til regionen med gode forsikringsprodukter og enkle digitale løsninger. Dette vil være bra for Fana Sparebank sine kunder og for konkurransen i vårt lokale forsikringsmarked, sier administrerende direktør Lisbet K. Nærø.

Fana Sparebank var en av initiativtakerne bak etableringen av Frende i 2007, blant annet for å skape økt konkurranse i forsikringsmarkedet på vestlandet. Banken har hatt et godt samarbeid med Frende gjennom alle disse årene, men nå var tiden moden for å inngå samarbeid med en ny forsikringsleverandør.

Eika Forsikring AS er Norges femte største forsikringsselskap og er et heleid datterselskap av Eika Gruppen AS. Fana Sparebank er en alliansefri og selvstendig sparebank. Med denne avtalen blir banken en ren uavhengig distributør av Eika Forsikring sine gode produkter.

– Eika Forsikring deler mange av de samme verdiene som Fana Sparebank. Det å være der for lokalsamfunnet og hjelpe til med utvikling og vekst er like viktig for oss i banken som for Eika Forsikring, sier Nærø.

Eika Forsikring har lang historie med å samarbeide med andre banker på flere kanter av landet. Med denne samarbeidsavtalen ønsker de å satse i Bergensregionen. Selskapet har over 20 års erfaring med salg og distribusjon av forsikring til personkunder, næringskunder og landbrukskunder. Forsikringsselskapets verdier er å være en pålitelig og engasjert samarbeidspartner for kunder ved å tilby trygghet gjennom gode forsikringsløsninger og god rådgivning.

– Vi er svært fornøyde med å inngå samarbeid med Fana Sparebank og gleder oss til å kunne tilby gode og enkle forsikringsløsninger til deres kunder. Vi gleder oss over samarbeidet med Fana Sparebank og deres rådgivere på forsikring og ser frem til å få et bedre fotfeste på Vestlandet, sier administrerende direktør i Eika Forsikring, Trond Bøe Svestad.

Fana Sparebank tilbyr forsikring gjennom Eika Forsikring allerede fra 1.september, og ser frem til å vise kundene bankens nye forsikringstilbud.

– Med Eika Forsikring får våre kunder et stort spekter av solide forsikringer, i tillegg til svært gode digitale løsninger, sier administrerende direktør Lisbet K. Nærø.

For ytterligere informasjon ta kontakt med administrerende direktør Lisbet K. Nærø på 952 659 60.

De senere år har Fana Sparebank vært en aktiv bidragsyter til finansbyen Bergen, gjennom medvirkning til etableringen Brage Finans og Norne Securities. Fana Sparebank er aktiv i finansklyngen Finance Innovation, og bidrar til lokalmiljøet i Bergen med gavemidler til næringsliv, organisasjoner og ildsjeler.

Fana Sparebank justerer utlåns- og innskuddsrenter22.8.2022 10:07:41 CEST | Pressemelding

Norges Banks heving av styringsrenten og stigende pengemarkedsrenter medfører at Fana Sparebank har besluttet å sette opp utlåns- og innskuddsrenter med inntil 0,50 prosentpoeng. Det forventes at Norges Bank gjennomfører ytterligere rentehevinger utover i året og videre i 2023. De nye betingelsene vil bli gjort gjeldende fra 22. august for nye lån, og fra 5. oktober 2022 for eksisterende lån og 19. oktober for innskudd. Alle kunder som får renteendring, vil motta informasjon enten i brev eller ved informasjon i nettbanken.

Fana Sparebank justerer utlåns- og innskuddsrenten27.6.2022 13:41:26 CEST | Pressemelding

Norges Banks heving av styringsrenten og stigende pengemarkedsrenter medfører at Fana Sparebank har besluttet å sette opp både utlåns- og innskuddsrenten med inntil 0,50 prosentpoeng. Det forventes at Norges Bank gjennomfører ytterligere rentehevinger utover i året og videre i 2023. De nye betingelsene vil bli gjort gjeldende fra 27. juni for nye lån, og fra 09. august 2022 for eksisterende lån og innskudd. Alle kunder som får renteendring, vil motta informasjon enten i brev eller ved informasjon i nettbanken.