Fall i matvarepriser trakk prisveksten ned

Det er særlig prisnedgangen på frukt, sukkervarer og grønnsaker som bidro til nedgangen. I samme periode økte prisene på varer og tjenester generelt med 0,3 prosent.
− Økte valutakostnader har over tid ført til høyere priser på varer som importeres. Kronen har nå styrket seg noe, og det vises også på prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.
Matvareprisene går ned fra september til oktober for tredje år på rad. Prisutviklingen følger et fast mønster gjennom året, med typisk nedgang inn mot typiske tilbudsperioder som påske og jul. Samtidig har koronapandemien påvirket dagligvarehandelen de siste månedene.
− Dagligvarebransjen har over tid klart å opprettholde en trygg og effektiv matvareforsyning i hele landet, til tross for en krevende smittesituasjon. Samtidig har pandemien også påført bransjen ekstra kostnader til smitteverntiltak.
Ifølge SSBs tall var tolvmånedersveksten for mat og alkeholdfrie drikkevarer 4,2 prosent i oktober. Konsumprisene, uten avgifter og energivarer økte med 3,4 prosent i samme periode.
− Konkurransen i dagligvarebransjen bidrar fortsatt til å dempe prisutviklingen på matvarer, avslutter Størksen.
Nøkkelord
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Bilder

Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 24 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på dem som driver virksomhet.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Fortsatt lave omsetningsnivåer i byggevarehandelen13.10.2025 11:42:36 CEST | Pressemelding
I årets andre tertial økte omsetningen til byggevarehusene med 3,9 prosent fra andre tertial 2024. Det var omsetningsvekst i store deler av landet, med unntak av Telemark, Vestfold og Oslo. Sterkest var oppgangen i Nordland, etterfulgt av Troms og Finnmark.
Nordmenn velger høstferie i år også24.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hovedorganisasjonen Virkes Reisepuls viser at 22 prosent av nordmenn planlegger å ta høstferie i 2025. Det er omtrent på samme nivå som i fjor. Blant disse planlegger 51 prosent utenlandsreise, mens 47 prosent velger å feriere i Norge.
Obs BYGG kåret til årets handelsbedrift 202518.9.2025 14:46:17 CEST | Pressemelding
Obs BYGG er vinner av Handelsprisen 2025. Med imponerende vekst, høy digital modenhet og en tydelig posisjon i en bransje preget av sterk konkurranse, har selskapet vist hvordan tradisjon kan kombineres med nyskaping og samfunnsansvar.
Maskineriet, Norrøna og Cobrief er vinnere av Virkeprisene 202518.9.2025 13:00:57 CEST | Pressemelding
Virke hedrer i år tre virksomheter som på hver sin måte bidrar til et mer inkluderende, bærekraftig og innovativt næringsliv.
Venter vekst i handelen18.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Ikke siden 2019 har Norge hatt færre lønnsomme handelsvirksomheter. Det viser Hovedorganisasjonen Virkes årlige handelsrapport. Nedgangen i lønnsomheten skyldes i hovedsak økte kostnader og svake salgsvolum. Virkes prognoser viser imidlertid at omsetningsveksten i større grad vil drives av bedrede salgsvolum fremover.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom