Fagforbundet: – Angrep på streikeretten

– Vi er opprørt over at regjeringa griper inn med tvungen lønnsnemnd i en streik der Fagforbundet og FO har foretatt et svært ansvarlig streikeuttak. Vi har nettopp har vært opptatt av å hindre fare for liv og helse. Dette er et angrep på den frie streikeretten, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

Hun mener at Helsetilsynet har varslet fare for liv og helse på grunn av at YS ikke har hatt et streikeuttak som var aktsomt nok.

– Våre medlemmer er utsatt for en dyp urettferdighet ved at de får dårligere vilkår enn folk i tilsvarende yrker i andre tariffområder, og der det er urimelige lønnsforskjeller innen tariffområdet.

Nord er også kraftig provosert over NHOs opptreden i denne konflikten:

– NHO kunne med letthet løst disse problemene dersom de hadde søkt om dispensasjoner. Det har det valgt å ikke gjøre. Dermed setter de hele streikeinstituttet i fare. Vi reagerer også kraftig på at NHO har nektet å møte til forhandlinger om et konkret forslag fra oss til løsning på konflikten. Det er tydelig at NHOs strategi har vært å provosere fram en tvungen lønnsnemnd, mener lederen av Fagforbundet.

– Vi er stolt over den innsatsen og det samholdet våre medlemmer har vist under streiken. Dette var en streik vi ikke ønsket, men som NHO tvang oss til å sette i gang, sier Mette Nord.