Fafofrokost: Hvem skal levere velferdstjenestene?

Konkurranseutsetting av velferdstjenester er et brennbart politisk område og det har vært tema i fire offentlige utvalg der det siste i rekken, Avkommersialiseringsutvalget, ble nedsatt i høst. Spørsmålet er hvordan EØS-avtalen påvirker våre valgmuligheter. Hva skjedde for eksempel da Oslo kommune prioriterte ideelle drivere av sykehjem? Og hva vil Sverige med sin nye utredning om profitt i skolen? Dette er temaer som tas opp på denne Fafofrokosten. I tillegg presenteres resultater fra en ny spørreundersøkelse om holdninger til konkurranseutsetting.

Illustrasjon: Colourbox/Fafo

Velkommen ved Tone Fløtten, daglig leder, Fafo

Hvorfor og hvordan vil regjeringen fase ut kommersiell drift i velferden? ved Gunn Karin Gjul, statssekretær i Kommunal- og distriktsdepartementet

Marked i velferden – svenske erfaringer ved Samuel Engblom , jurist og tidligere statssekretær i det svenske Utbildingsdepartementet

Holdninger til konkurranse og marked i den norske befolkningen. Resultater fra ny undersøkelse. Ved Sissel C. Trygstad , forskningssjef, Fafo

Handlingsrom for nasjonale reguleringer innenfor EU/EØS – er det et mulig stemningsskifte på gang? Ved John Erik Fossum, professor ved ARENA

Kommersielle og ideelle aktører i velferden. Samtale med Yngvar Tov Herbjørnssønn, konsernsjef Norlandia Health & Care Group AS og Reidar Holst Christensen, fagsjef for helse- og velferdsbransjen i NHO Geneo.

Handlingsrommet for norsk velferdspolitikk i EØS ved Stein Reegård, tidligere sjeføkonom i LO, EØS-utreder.

Møteleder: Anne Mette Ødegård, Fafo.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Direktesending fra 08:30 på Fafos youtubekanal, Fafo-tvVideokanal

Illustrasjon: Colourbox/Fafo

Boklansering: Sammen om trygg bosetting26.9.2022 10:13:32 CEST | Presseinvitasjon

Hvordan lykkes med trygg bosetting i kommunene når den det gjelder har omfattende helseproblemer og vurderes å kunne være farlig for andre eller sårbar for vold? Dette er hovedtema i en ny bok som er redigert av tre Fafo-forskere og utgitt på Universitetsforlaget. Det blir samtale med forfattere og bidragsytere i boken, og kommentarer fra sentrale aktører på området. Velkommen til lansering, tirsdag kl. 14:00!