Fafofrokost 17. desember: EØS-handlingsrommet – hvor stort er det?

Hvor stort er Norges handlingsrom i forvaltningen av EØS-avtalen? I høst har handlingsrommet blitt diskutert i forbindelse med NAVs feiltolkning av regelverket. På dette frokostseminaret lar vi NAV-saken ligge, og diskuterer handlingsrommet i EØS-avtalen med særlig vekt på arbeidsmarkedet og offentlig sektor.

Kan norske kommuner leie ut svømmehallen til en lokal idrettsklubb uten at ESA anser at det er i strid med konkurranseretten? Kan norske myndigheter iverksette tiltak mot sosial dumping uten at dette anses i strid med EØS-avtalens regler om fri flyt av arbeidskraft og tjenester?

EØS-Handlingsrommet var tema både i Europautredningen (NOU 2012: 2) og Hjelmeng-utvalgets rapport fra 2018.

På seminaret belyses handlingsrommet fra statsviteren, juristens og økonomens perspektiv. Spørsmålene vi stiller er: Hvilket handlingsrom har offentlige aktører innenfor EØS-regelverket? Og tolkes dette for strengt i frykt for å gjøre noe galt?

Fullt program og påmelding: https://www.fafo.no/index.php/arrangementer/item/handlingsrommet

Følg saker fra Fafo

Siste saker fra Fafo

Brexit Breakfast 22. November: Virkninger av Brexit for arbeidsmarkedsregulering og arbeidstakerrettigheter i Europa, inkludert Norge8.11.2019 10:35:04 CETPresseinvitasjon

Professor Paul Marginson fra University of Warwick/Fafo holder foredraget: «Opening a hole in Europe's regulatory floor? Brexit and employment relations». Jon Erik Dølvik, Fafo, gir bakgrunnsinformasjon om britisk politikks relevans for norsk arbeidslivspolitikk. Panelsamtale med Peggy Hessen Følsvik, nestleder i LO og Nina Melsom, arbeidslivsdirektør i NHO, om den mulige effekten av Brexit på europeisk og norsk arbeidslivspolitikk.