Fafo breakfast: How are refugees selected for resettlement?

Hvordan velges kvoteflyktninger? Kvoteflyktningeordningen skal bidra til å håndtere dagens flyktningkrise. Men kun et mindretall av dagens flyktninger gjenbosettes i et trygt tredjeland. Og de velges ut basert på såkalte sårbarhetskriterier. Hva legges det da vekt på – og er systemet rettferdig?

Fafo inviterer til seminar tirsdag klokken 08:30 der vi skal belyse kvoteflyktningeordningen og begrepet «sårbarhet», og debattere følgende spørsmål:

• Hvordan gjenspeiles sårbarhet i politiske diskurser og retningslinjer? Og hvordan blir disse omsatt i praksis?
  • Hvordan utvikles kriterier og kategorier for utvalg av kvoteflyktninger i politikk for gjenbosetting?
  • Hvilke kategorier for sårbarhet brukes? Og hvordan påvirker dette utvelgelsen av hvilke flyktninger som gjenbosettes?
  • Hvordan kan man rettferdig vurdere sårbarhet blant menn, kvinner og barn på flukt når disse har forskjellige behov og ressurser?
  • Bør vi revidere sårbarhetskriteriene for gjenbosetting?
  • Er kvoteflyktningeordningen en bærekraftig løsning for å håndtere dagens flyktningproblem?

Seminaret foregår på engelsk og det blir innledninger ved:

• Dr. Kamel Doraï: The construction of vulnerability. The case of Iraqi Christian refugees resettlement from Lebanon after 2003
  • Dr. Leonardo Schiocchet: Palestinian refugees in Brazil between nations and humanitarian tutelage
  • Dr. Adele Garnier and Dr. Ingunn Bjørkhaug: The shifting geopolitics of vulnerability. Is the protection of skilled Afghan women a turning point in resettlement?
  • Dr. Brigitte Suter: Resettled refugees’ integration process in Sweden and the role of bonding and bridging social ties

Velkommen ved Tone Fløtten, daglig leder, Fafo. Introduksjon til tema ved møteleder Nerina Weiss, forsker, Fafo

Påmelding og mer informasjon: https://www.fafo.no/arrangementer/how-are-refugees-selected-for-resettlement

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Direktesending fra 08:30 på Fafos youtubekanal, Fafo-tvVideokanal

Boklansering: Sammen om trygg bosetting26.9.2022 10:13:32 CEST | Presseinvitasjon

Hvordan lykkes med trygg bosetting i kommunene når den det gjelder har omfattende helseproblemer og vurderes å kunne være farlig for andre eller sårbar for vold? Dette er hovedtema i en ny bok som er redigert av tre Fafo-forskere og utgitt på Universitetsforlaget. Det blir samtale med forfattere og bidragsytere i boken, og kommentarer fra sentrale aktører på området. Velkommen til lansering, tirsdag kl. 14:00!