Færre utleieboliger i Stavanger fører til høyere leiepriser

Som et resultat av sterk boligprisutvikling i vår region hittil i år, har vi sett at mange utleiere velger å ta boligene ut av leiemarkedet og selger i stedet. Samtidig opplever vi en økt etterspørsel etter leieboliger, som igjen presser utleieprisene oppover. Dette er gode nyheter for de som vil investere i utleiebolig, ifølge daglig leder ved Utleiemegleren Stavanger, Eirik Hauge.

Foto: Inviso

Vår region er svært avhengig av aktiviteten i oljesektoren. Dette så vi tydelig etter det kraftige oljeprisfallet i 2014. Antall tomme leieboliger mer enn fordoblet seg, som resulterte i et leieprisfall på nær 30% i Stavanger. Før oljeprisfallet fikk utleiere i gjennomsnitt kr 12.270 for en 2-roms og kr 14.733 for en 3-roms. På bunn i 2016 var prisnivået dramatisk redusert til kr 8.996 for en 2-roms og kr 10.951 for en 3-roms. I de siste årene har leiemarkedet tatt seg gradvis opp, og hittil i 2021 ligger snittleien for en 2-roms på kr 10.350,- mens en 3-roms  ligger på kr 13.814,-.

Et godt salgsmarked fører til færre utleieboliger på markedet

Antall ledige utleieboliger i Stavanger registrert på finn.no talte i overkant av 300 boliger i august. Dette er det laveste antall ledige boliger på mange år, og vi må helt tilbake til 2012 og 2013 for å se tilsvarende lav ledighet i leiemarkedet. En medvirkende årsak til det lave utbudet av leieboliger er et godt salgsmarked i Rogaland. Vi antar dette er en trend som vil fortsette, og har derfor stor tro på at leieprisene vil øke ytterligere i tiden som kommer.

Gunstig tidspunkt for å investere i utleiebolig

For de som velger å investere i utleiebolig er dette et gunstig tidspunkt, og enkelte aktører er allerede på banen. Det finnes mange gode investeringsmuligheter i Stavanger i dag, og flere av boligene som selges vil kunne gi brutto leieinntekter på 5-7 % av kjøpesum. Dersom man i tillegg får en bra årlig prisvekst er dette en investering som på sikt vil gi meget god avkastning, sier daglig leder ved Utleiemegleren Stavanger, Eirik Hauge

Foto: Inviso

Utleiemegleren er Norges ledende meglerforetak på utleie og forvaltning av boliger til private og bedrifter. Utleiemegleren har nå omtrent 15.500 boliger i sin portefølje. Selskapet ble startet i 1995 og har kontorer i Bergen, Trondheim, Stavanger, Lillestrøm, Drammen, Lysaker, Sandefjord, Moss og Kristiansand, i tillegg til seks kontorer i Oslo. Utleiemegleren Pro tilbyr spesialtilpassede utleietjenester til profesjonelle eiendomsbesittere på østlandsområdet. Utleiemegleren har idag ca. 165 ansatte. Grunnleggerne av Utleiemegleren eier 50 % av selskapet, og Fredensborg kjøpte seg inn med en 50 % eierandel i januar 2019. For mer informasjon, se utleiemegleren.no og www.fredensborg.no.

Følg pressemeldinger fra Utleiemegleren

Siste pressemeldinger fra Utleiemegleren