Færre togpendlere etter pandemien

Undersøkelsen er utført på oppdrag fra Jernbanedirektoratet og hovedfunnene viser at folk på Østlandet regner med å redusere antall togreiser med mellom 14 og 24 prosent sammenliknet med før pandemien.
Tredobling i bruk av hjemmekontor
Hovedårsakene til denne reduksjonen er økt motstand mot trengsel og økt bruk av hjemmekontor. Trengselseffekten ventes å avta noe når pandemien kommer mer på avstand, mens effekten av hjemmekontor på antallet arbeidsreiser ventes å være mer permanent.
Om lag 70 prosent av respondentene i undersøkelsen oppgir at de har en arbeidsgiver som støtter bruk av hjemmekontor. De reisende venter i gjennomsnitt å ha én dag i uka på hjemmekontor etter pandemien.
- Hvis reisemønsteret endrer seg betydelig etter pandemien, kan det påvirke hvordan vi innretter fremtidens togtilbud. For eksempel kan et mer fleksibelt arbeidsliv, kombinert med at folk har blitt mer negative til trengsel, bidra til at arbeidsreisene spres jevnere utover dagen i stedet for at alle reiser i rushtiden, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
Endret reisemønster kan gi nye billettløsninger
Undersøkelsen viser at 80 prosent fortsatt vil reise med samme billett som tidligere, samtidig som mange vil kjøpe enkeltbilletter i stedet for periodebillett.
- Vi vil følge nøye med på hvordan vi skal ivareta et bærekraftig togtilbud for både publikum og togselskapene. Tiltak som bidrar til at pendlerne velger toget når de skal reise blir viktig. Det er veldig aktuelt å vurdere nye billettslag som er tilpasset et mer fleksibelt reisemønster, som flere selskaper tester ut nå. Det er også en spennende tanke å vurdere differensierte billettpriser som gir folk insentiver til å reise utenfor rushtidene, sier Sletta.
Det er analyseselskapet Asplan Viak som har gjennomført undersøkelsen på oppdrag for Jernbanedirektoratet. Direktoratet bruker innsikten for å lage prognoser for fremtidens etterspørsel og behov, og som underlag for planleggingen av fremtidens jernbanetilbud.
Bilder
Dokumenter
Om Jernbanedirektoratet
Jernbanedirektoratet skal utvikle jernbanen i Norge som del av det samlede transportsystemet i dag og i fremtiden.
Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
SJ Norges har fortsatt svært fornøyde passasjer22.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Til tross for brudd i trafikken etter raset i Levanger, får SJ Norge god karakter fra reisende om bord på togene. Fritidsreisende er den mest fornøyde passasjergruppen.
Stabil tilfredshet på Sørlandet – tross storm og trøblete tog22.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Til tross for en stormfull høst med uplanlagte avvik er tilfredsheten blant passasjerene på Sørlandet stabil, ifølge en fersk måling fra Jernbanedirektoratet. Fritidsreisende er den mest fornøyde passasjergruppen.
Passasjerene på Bergensbanen mest fornøyd i hele landet22.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Vy Vest har de mest fornøyde kundene, viser en ny undersøkelse fra Jernbanedirektoratet. Fritidsreisende er den mest fornøyde passasjergruppen.
Nedgang i tilfredsheten blant togpassasjerer på Østlandet22.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
En høst med preget av flere uplanlagte brudd ga redusert tilfredshet blant reisende med regiontogene på Østlandet. Lokaltogpassasjerene i Oslo-området er verken mer eller mindre fornøyd enn på samme tid i fjor.
Jernbanedirektoratet forlenger avtalen med SJ Norge19.12.2025 09:30:00 CET | Pressemelding
Jernbanedirektoratet forlenger avtalen med SJ Norge om å drifte Dovrebanen, Rørosbanen, Nordlandsbanen, Raumabanen og Trønderbanen i to år fra desember 2028.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom

