Færre togpendlere etter pandemien

Undersøkelsen er utført på oppdrag fra Jernbanedirektoratet og hovedfunnene viser at folk på Østlandet regner med å redusere antall togreiser med mellom 14 og 24 prosent sammenliknet med før pandemien.
Tredobling i bruk av hjemmekontor
Hovedårsakene til denne reduksjonen er økt motstand mot trengsel og økt bruk av hjemmekontor. Trengselseffekten ventes å avta noe når pandemien kommer mer på avstand, mens effekten av hjemmekontor på antallet arbeidsreiser ventes å være mer permanent.
Om lag 70 prosent av respondentene i undersøkelsen oppgir at de har en arbeidsgiver som støtter bruk av hjemmekontor. De reisende venter i gjennomsnitt å ha én dag i uka på hjemmekontor etter pandemien.
- Hvis reisemønsteret endrer seg betydelig etter pandemien, kan det påvirke hvordan vi innretter fremtidens togtilbud. For eksempel kan et mer fleksibelt arbeidsliv, kombinert med at folk har blitt mer negative til trengsel, bidra til at arbeidsreisene spres jevnere utover dagen i stedet for at alle reiser i rushtiden, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
Endret reisemønster kan gi nye billettløsninger
Undersøkelsen viser at 80 prosent fortsatt vil reise med samme billett som tidligere, samtidig som mange vil kjøpe enkeltbilletter i stedet for periodebillett.
- Vi vil følge nøye med på hvordan vi skal ivareta et bærekraftig togtilbud for både publikum og togselskapene. Tiltak som bidrar til at pendlerne velger toget når de skal reise blir viktig. Det er veldig aktuelt å vurdere nye billettslag som er tilpasset et mer fleksibelt reisemønster, som flere selskaper tester ut nå. Det er også en spennende tanke å vurdere differensierte billettpriser som gir folk insentiver til å reise utenfor rushtidene, sier Sletta.
Det er analyseselskapet Asplan Viak som har gjennomført undersøkelsen på oppdrag for Jernbanedirektoratet. Direktoratet bruker innsikten for å lage prognoser for fremtidens etterspørsel og behov, og som underlag for planleggingen av fremtidens jernbanetilbud.
Bilder
Dokumenter
Om Jernbanedirektoratet
Jernbanedirektoratet skal utvikle jernbanen i Norge som del av det samlede transportsystemet i dag og i fremtiden.
Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Togpassasjerene i Midt- og Nord-Norge er landets mest fornøyde26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på SJ Nords linjer er de mest fornøyde i landet. Selskapet får 86 av 100 poeng av kundene, en oppgang fra første kvartal.
Bedre punktlighet ga mer fornøyde passasjerer på Østlandet26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på Østlandet er mer fornøyde enn i fjor. Vygruppen, som kjører togene på Østlandet, får nesten 80 av 100 poeng fra passasjerene. Økningen skyldes i stor grad bedre punktligheten.
Solid oppgang i passasjerenes tilfredshet på Sørlandsbanen26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på Sørlandsbanen er mer fornøyde med reisen. De gir Go Ahead 81 av 100 poeng, en økning på 4 poeng fra samme periode i fjor.
Bergensbanen har noen av landets mest fornøyde passasjerer26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene med Bergensbanen er blant landets mest fornøyde.
NTP: Slik følges jernbanesektoren opp22.4.2025 14:26:30 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratet har utarbeidet en gjennomføringsplan for realisering av Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2025–2036. Planen sikrer en god samordning av innsatsfaktorene i jernbanesektoren.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom