Færre på vakt – men svarer like mange
- Det er gledelig at vi klarer å svare mange, og holde på kapasiteten vår som Norges største krisetjeneste, men pågangen er så stor nå at det likevel er mye kø, fortsetter han.
Stor uro rundt korona
Antall innkomne anrop den siste uken har holdt seg stabilt, på rundt 700 daglig – og selv om det har vært færre på vakt siden fredag, har de greid å besvare like stor andel av samtalene som i dagene før, påpeker Theis videre. Andel henvendelser som omhandlet koronasituasjonen har derimot økt kraftig.
- Det er mange som ønsker å prate med oss på grunn av korona. Det kan være frykt for sykdommen i seg selv, eller fordi de er isolerte, ensomme og redde. For mange var samtaler med psykologer, eller det å få dratt på skole og jobb, de eneste holdepunktene i en tung hverdag, og det oppleves forferdelig tungt at dette nå er borte. For noen er vi nå det eneste som holder dem fra å ta livet sitt, sier Theis.
Kvalitetssikrede hjemmekontor
Han forklarer videre at det derfor fortsatt jobbes intenst for å få klargjort flere til å ta vakter, slik at flere kan få svar. Vanligvis blir Kirkens SOS sin tjeneste på telefon, melding og chat besvart fra lokaler og vaktrom rundt om i landet, men da helsemyndighetene rådet alle kontorer til å stenge i forrige uke, så Kirkens SOS seg nødt til å finne alternative løsninger.
- Det er utrolig viktig for oss at de frivillige ikke er alene på vakt, men at de har andre å støtte seg på etter tunge samtaler. Derfor har vi opprettet kvalitetssikrede hjemmekontor med trygge digitale vaktrom der flere sitter sammen, både ansatte og frivillige, og besvarer henvendelser. Det var essensielt at vi fikk til en sånn løsning slik at de kan få støtte under vakten, sier Theis.
Viktig å holde tjenesten åpen
Han legger til at han er stolt over innsatsen til både de ansatte og de frivillige i denne perioden, og at de på kort tid har fått til en ekstraordinær løsning som ivaretar SOS-tjenesten.
- Grunnen til at vi ikke har den bemanningen vi ønsker nå, handler absolutt ikke om mangel på engasjement fra de frivillige, men om alt arbeid det er med å sette opp og legge til rette for hjemmekontor.
Theis understreker viktigheten av at tjenesten til Kirkens SOS holder åpent nå.
- Våre ansatte og frivillige jobber nå natt og dag, og melder om mye takknemlighet fra innringerne og innskriverne våre. Folk trenger noen å prate med og kjenne at de ikke er helt alene når alt rundt er stengt og lukket. Nå gjelder det å holde oppe livsmot og medmenneskelighet, i en for mange usikker og håpløs situasjon, sier Theis.
Nøkkelord
Kontakter
Leif Jarle TheisGeneralsekretær
Tel:+47 917 13 217leif.jarle.theis@kirkens-sos.noBilder
Om Kirkens SOS
Kirkens SOS besvarer nærmere 200 000 samtaler hvert år og er landets største døgnåpne krisetjeneste.
Kirkens SOS tilbyr fortrolige samtaler med et medmenneske. Den som tar kontakt er anonym og de som besvarer henvendelsene har taushetsplikt.
Kirkens SOS har ca. 40 ansatte og 1000 frivillige medarbeidere. Det er de frivillige som besvarer alle de tre tjenestene: telefon, soschat.no og sos-melding.
Kirkens SOS har 11 lokale SOS-sentre rundt om i landet. Det er de som rekrutterer og lærer opp frivillig, se mer her: https://www.kirkens-sos.no/om-kirkens-sos/lokale-sentre
Kirkens SOS søker å gi håp til mennesker i krise og er et selvmordsforebyggende lavterskeltilbud.
Følg pressemeldinger fra Kirkens SOS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kirkens SOS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kirkens SOS
Kronprinsesse Mette Marit besøker Kirkens SOS25.1.2024 12:02:34 CET | Pressemelding
H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit vil besøke Kirkens SOS tirsdag 30. januar kl. 18:00. Kronprinsessen er beskytter for Kirkens SOS.
Kirkens SOS om samtaler i julen: - Ensomheten oppleves som ekstra håpløs, mørk og vond29.12.2021 14:25:15 CET | Pressemelding
Nesten 3000 samtaler har blitt besvart av Kirkens SOS denne uken. - Julen har vært preget av mye ensomhet, og alvorlige samtaler om selvmord. Det henger nok sammen med å leve i en pandemi, som både skaper bekymring og gjør mange enda mer isolerte, sier generalsekretær Lasse Heimdal.
Sterk økning i pågang til Kirkens SOS i sommer21.7.2021 09:21:52 CEST | Pressemelding
Sist uke mottok Kirkens SOS over 6.200 henvendelser på telefon, melding og chat. - Ensomhet og selvmordstanker har ikke tatt ferie, sier generalsekretær Lasse Heimdal.
Kirkens SOS: - Enda høyere alvorlighetsgrad denne påsken4.4.2021 17:43:01 CEST | Pressemelding
Kirkens SOS har besvart 2391 samtaler mellom palmesøndag og påskeaften. 25% av samtalene har omhandlet selvmord, en økning fra 21% året før.
Kirkens SOS melder stor økning i samtaler om ensomhet: - Nå må det snu!28.12.2020 13:50:29 CET | Pressemelding
Kirkens SOS har besvart 2256 henvendelser på telefon mellom 23. og 27. desember i år. Det er 450 henvendelser i døgnet og ca. 19 henvendelser i timen. Alvorlighetsgraden i mange av samtalene har økt.