Kirkens SOS

Færre på vakt – men svarer like mange

Del
Krisetjenesten Kirkens SOS stengte alle lokaler på fredag og har omdirigert hele tjenesten til kvalitetssikrede hjemmekontor. - Til tross for enorm omorganisering og kriseberedskap, har vi klart å holde svarprosenten oppe, og er for mange et viktig holdepunkt når mye annet er stengt, sier generalsekretær Leif Jarle Theis.
- For noen er vi nå det eneste som holder dem fra å ta livet sitt, sier generalsekretær i Kirkens SOS Leif Jarle Theis.
- For noen er vi nå det eneste som holder dem fra å ta livet sitt, sier generalsekretær i Kirkens SOS Leif Jarle Theis.

- Det er gledelig at vi klarer å svare mange, og holde på kapasiteten vår som Norges største krisetjeneste, men pågangen er så stor nå at det likevel er mye kø, fortsetter han.

Stor uro rundt korona

Antall innkomne anrop den siste uken har holdt seg stabilt, på rundt 700 daglig – og selv om det har vært færre på vakt siden fredag, har de greid å besvare like stor andel av samtalene som i dagene før, påpeker Theis videre. Andel henvendelser som omhandlet koronasituasjonen har derimot økt kraftig.

-  Det er mange som ønsker å prate med oss på grunn av korona. Det kan være frykt for sykdommen i seg selv, eller fordi de er isolerte, ensomme og redde. For mange var samtaler med psykologer, eller det å få dratt på skole og jobb, de eneste holdepunktene i en tung hverdag, og det oppleves forferdelig tungt at dette nå er borte. For noen er vi nå det eneste som holder dem fra å ta livet sitt, sier Theis.

Kvalitetssikrede hjemmekontor

Han forklarer videre at det derfor fortsatt jobbes intenst for å få klargjort flere til å ta vakter, slik at flere kan få svar. Vanligvis blir Kirkens SOS sin tjeneste på telefon, melding og chat besvart fra lokaler og vaktrom rundt om i landet, men da helsemyndighetene rådet alle kontorer til å stenge i forrige uke, så Kirkens SOS seg nødt til å finne alternative løsninger.

-  Det er utrolig viktig for oss at de frivillige ikke er alene på vakt, men at de har andre å støtte seg på etter tunge samtaler. Derfor har vi opprettet kvalitetssikrede hjemmekontor med trygge digitale vaktrom der flere sitter sammen, både ansatte og frivillige, og besvarer henvendelser. Det var essensielt at vi fikk til en sånn løsning slik at de kan få støtte under vakten, sier Theis.

Viktig å holde tjenesten åpen

Han legger til at han er stolt over innsatsen til både de ansatte og de frivillige i denne perioden, og at de på kort tid har fått til en ekstraordinær løsning som ivaretar SOS-tjenesten.

-  Grunnen til at vi ikke har den bemanningen vi ønsker nå, handler absolutt ikke om mangel på engasjement fra de frivillige, men om alt arbeid det er med å sette opp og legge til rette for hjemmekontor.

Theis understreker viktigheten av at tjenesten til Kirkens SOS holder åpent nå.

-  Våre ansatte og frivillige jobber nå natt og dag, og melder om mye takknemlighet fra innringerne og innskriverne våre. Folk trenger noen å prate med og kjenne at de ikke er helt alene når alt rundt er stengt og lukket. Nå gjelder det å holde oppe livsmot og medmenneskelighet, i en for mange usikker og håpløs situasjon, sier Theis.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

- For noen er vi nå det eneste som holder dem fra å ta livet sitt, sier generalsekretær i Kirkens SOS Leif Jarle Theis.
- For noen er vi nå det eneste som holder dem fra å ta livet sitt, sier generalsekretær i Kirkens SOS Leif Jarle Theis.
Last ned bilde

Om Kirkens SOS

Kirkens SOS
Kirkens SOS
Hoffsveien 1B
0275 Oslo

22 57 89 00http://www.kirkens-sos.no

Kirkens SOS besvarer nærmere 200 000 samtaler hvert år og er landets største døgnåpne krisetjeneste.

Kirkens SOS tilbyr fortrolige samtaler med et medmenneske. Den som tar kontakt er anonym og de som besvarer henvendelsene har taushetsplikt.

Kirkens SOS har ca. 40 ansatte og 1000 frivillige medarbeidere. Det er de frivillige som besvarer alle de tre tjenestene: telefon, soschat.no og sos-melding.

Kirkens SOS har 11 lokale SOS-sentre rundt om i landet. Det er de som rekrutterer og lærer opp frivillig, se mer her: https://www.kirkens-sos.no/om-kirkens-sos/lokale-sentre

Kirkens SOS søker å gi håp til mennesker i krise og er et selvmordsforebyggende lavterskeltilbud.

Følg pressemeldinger fra Kirkens SOS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kirkens SOS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kirkens SOS

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye