Færre nordmenn gikk på byen i helgen

Utelivet ble truffet hardt i helgen av strengere restriksjoner. Tall fra BankAxept og Vipps viser en dramatisk nedgang i transaksjoner og omsetning for både barer og restauranter over hele landet.

- Barer over hele Norge hadde samlet sett hele 30 prosent lavere omsetning og 33 prosent nedgang i antall transaksjoner med BankAxept-kort fredag og lørdag, sammenlignet med forrige helg. Også restaurantene har merket restriksjonene og endringene i folks kjøpemønster. Restaurantene opplevde 14 prosent lavere omsetning og 20 prosent færre BankAxept-transaksjoner denne fredagen og lørdagen, sier kommersiell leder Vegar Heir i Vipps.

Han mener det er liten tvil om at tallene fra BankAxept og Vipps gjenspeiler nye nasjonale og lokale restriksjoner som følge av den kraftige smitteøkningen av covid-19.

- I et normalår ville vi mest sannsynlig sett en økning denne helgen i både omsetning og antall transaksjoner. Derfor er det leit for utelivsbransjen at utviklingen går i motsatt retning. Samtidig har bransjen vist seg utrolig dyktig til å ta i bruk ny teknologi som gjør det enklere å ta imot og betjene kunder på en forskriftsmessig måte. Med nye krav om bordservering gjør QR-koder at gjestene kan bestille mat og drikke enkelt selv uten å stå unødvendig i kø. Vi ser nå mange serveringssteder som igjen tar i bruk QR-koder i større omfang, sier Heir.