Færre inkassosaker i 2020

Ferske tall fra Finanstilsynet viser en nedgang i antall inkassosaker i 2020 sammenliknet med året før. Nedgangen kan i stor grad tilskrives ulike korona-tiltak. Tallene viser også at inkassogjelden til norske bedrifter og forbrukere falt i andre halvår 2020. Det er første gang den totale inkassogjelden har falt på mange år.

Aleksander Holand Nordahl, leder Virke Inkasso

I 2020 ble det registrert 9,7 millioner inkassosaker (inkludert inkassovarsel sendt av inkassoselskap). Det er en nedgang på 3,65 % i forhold til året før. Tallene for 2020 viser også en nedgang i antall faktiske inkassosaker fra 6,3 millioner saker i 2019 til 6,0 millioner saker i 2020.

- Nedgangen i antall saker skyldes i all hovedsak ulike koronaeffekter. At næringslivet var mer tilbakeholdne med å sende saker til inkasso og at det totale forbruket falt er blant årsakene til at det ble registrert færre inkassosaker i 2020, sier Aleksander Holand Nordahl, leder i Virke Inkasso.

Behov for inkassoregister

Ved utgangen av 2020 var den totale inkassogjelden for norske forbrukere og bedrifter på 114,3 milliarder kroner. Det er første gang siden 2014 at den samlede gjelden har gått ned fra et halvår til et annet.

Noe av effekten kan også tilskrives etableringen av det offentlige gjeldsregisteret i 2019. Dette ga banker og andre utstedere av kreditt full oversikt over nordmenns usikrede gjeld, som kredittkortgjeld, forbrukslån og andre kjøpekreditter. Dette har vist seg å være et nyttig grep.

Nordahl mener tiden nå er inne for et inkassoregister.

- Gjeldsregisteret fanger ikke opp inkassogjeld. Med et inkassoregister kan vi tidligere fange opp de som sliter mest, samtidig som det gir forbrukeren mer oversikt over gjelden sin. Det vil også gjøre det lettere å gjennomføre bedre kredittvurderinger, noe som kan forhindre at forbrukere tar opp gjeld de ikke kan betjene, sier Nordahl.

Aleksander Holand Nordahl, leder Virke Inkasso

Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 24 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på dem som driver virksomhet.

Følg pressemeldinger fra Virke

Siste pressemeldinger fra Virke

Størst økning i sommerhandelen for Vestfold og Telemark8.7.2021 06:30:00 CEST | Pressemelding

Sommeren 2020 ble tidenes beste for store deler av norsk detaljhandel. Virke, Hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen, anslår at vi i juli og august i år vil handle for 108 milliarder kroner. Det er snaut 6 milliarder kroner lavere enn i 2020, men 6 milliarder over “normalåret” 2019. Kaldt og vått vær vil være godt nytt for kjøpesentrene, mens sol og varme vil gi økt dagligvaresalg.

Sommerenhandelen viktigere enn julen for flere kommuner i Rogaland8.7.2021 06:30:00 CEST | Pressemelding

Sommerhandelen i Møre og Romsdal økte med 11,4 prosent8.7.2021 06:30:00 CEST | Pressemelding