Færre gikk konkurs i 2021

I året som nettopp har gått gikk 3331 bedrifter konkurs og 1599 ble tvangsav-viklet av myndighetene. Samlet ga dette en nedgang i konkurser og tvangsavviklinger på 9,8 prosent sammenlignet med 2020. Dette viser kon-kursstatstikken til Dun & Bradstreet. Størst nedgang i konkursene har hotel- og restaurantbransjen.
Hotel- og restaurantbransjen, som har vært plaget med nedstenginger og skjenkestopp, har likevel hatt en nedgang i konkursene med 36 prosent. (Bilde til fri bruk).

Selv etter snart to år med pandemi holder antallet konkurser seg på et svært lavt nivå. Det mest oppsiktsvekkende er likevel at hotel- og restaurantbransjen, som har vært plaget med nedstenginger og skjenkestopp, er den bransjen som har størst nedgang i konkursene. Hele 36 prosent færre konkurser i 2021 enn i 2020, som også var et år med konkursnedgang for denne bransjen.

Frykter økning i 2022

– Antallet konkurser har holdt seg lavt gjennom året, med nedgang gjennom hele året bortsett fra en liten økning i april. Konkursnedgangen skyldes nok i stor grad støtte fra myndighetene og ikke minst muligheten for utsettelse av innbetaling av skatter og avgifter, sier analytiker Brit Elise Melhus i Dun & Bradstreet. Hun frykter økning i konkursene utover i 2022, da disse avgiftene forfaller til betaling samtidig med ordinære terminer. – Dessuten er kompensasjonsordningene langt fra like gunstige som tidligere. I følge analyser vi har gjort vil kun en av fem bedrifter være kvalifisert til å kunne søke om støtte i kompensasjonsordningen som kom før jul, og det er lagt til andre kriterier som begrenser dette ytterligere. Derfor vil det ikke overraske om det kommer flere konkurser, spesielt i restaurantbransjen, sier Melhus.

Flere konkurser i Bygg og anlegg

Bygg og Anlegg er den mest konkursutsatte bransjen, og har økt antallet konkurser og tvangsavviklinger med 4,6 prosent i 2021, sammenlignet med 2020. Lagring og Transport har en økning på 6,7 prosent og Eiendom øker med 7,8 prosent. Men de fleste bransjer har nedgang i antallet bedrifter som har gått overende. Hotell- og restaurantbransjen har som nevnt en nedgang på hele 36 prosent, mens Detaljhandel har hatt glede av at vi reiser mindre og handler mer hjemme. Denne bransjen opplever en nedgang i konkurser og tvangsavviklinger på 24,9 prosent. Den relaterte bransjen Engros og agentur har hatt en nedgang på 18,2 prosent.

Konkursnedgang over hele landet

Alle fylker har nedgang i konkursene i 2021, men det har gått best i Nord. Troms og Finnmark har hele 26,1 prosent og Nordland 20,1 prosent færre konkurser og tvangsavviklinger enn i 2020. Vestfold og Telemark har også stor nedgang på 17,5 prosent fra i fjor. De to store næringslivsfylkene, Oslo og Viken, har hatt svært ulik utvikling. Oslo har hatt en nedgang på 15,9 prosent, mens Viken kun har en nedgang i konkurser på 2 prosent. I 2020 hadde disse to fylkene helt motsatt utvikling.

Dun & Bradstreet er en ledende global leverandør av forretningsdata og analyse som gjør det mulig for bedrifter i hele verden å forbedre forretningsresultatene. Dun & Bradstreets Data Cloud, driver løsninger og leverer innsikt som gir kunder mulighet til å akselerere inntektene, redusere kostnadene, redusere risikoen og transformere virksomheten. Siden 1841 har selskaper i alle størrelser hatt tillit til at Dun & Bradstreet hjelper dem med å håndtere risiko og avdekke muligheter.