Færre går konkurs, men flere blir tvangsavviklet

I mai ble 459 bedrifter tvangsavvikllet av myndighetene. Det er en økning på hele 64 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Samtidig har korona-krisen i næringslivet fortsatt ikke medført flere konkurser. Faktisk er det 27 prosent færre som har gått konkurs siste måned enn i mai i fjor. Forskjellene er store fylkene i mellom.
19,1 prosent flere restauranter gikk konkurs i mai enn i samme måned i fjor (Bilde til fritt bruk med saken.).

Samlet gikk 780 bedrifter overende i mai. Det er 8,5 prosent høyere enn i fjor. Årsaken er først og fremst økning i tvangsavviklinger, som stort sett skyldes manglende innrapportering av regnskapstall. – Ser vi på konkursene for seg, ser vi at Korona-krisen i næringslivet ikke har veltet mange bedrifter enda. Vi har sett nedgang i både mars, april, og nå mai. Hittil i år ligger konkurser og tvangsavviklinger samlet 5,7 prosent under fjoråret. Det kan virke underlig, men skyldes i stor grad hjelpepakker og at Skatteetaten har vært snille og sendt inn få konkursbegjæringer under krisen, sier Kredittøkonom Per Einar Ruud i Bisnode.

Mange overlever ikke juni

Ruud forventer økning etter hvert: – Vi forventer sterk økning i konkurser på grunn av krisen, men det vil ta noe tid fra bedriftene får problemer til de ender i skifteretten. Momsen som skulle vært innbetalt i mars fikk bedriftene utsettelse med til juni. Fint for mange det, men det medfører at det skal betales to momsregninger i juni, samtidig skal ansatte få feriepengene sine. Det krever mye sterkere likviditet enn det mange bedrifter har for hånden nå. Vi frykter derfor mange bedrifter ikke overlever de tre store utbetalingene i juni, sier Ruud.

Restaurant-konkurser

Ikke uventet er det Hotell/restaurant som peker seg negativt ut på statistikken hittil i år. Dette er en av de bransjene som er mest rammet av korona-krisen. Dette bildet har forsterket seg i mai, da bransjen nå har opplevd 19,1 prosent flere konkurser enn i fjor.

Bransjen Tjenesteyting peker seg også negativt ut med en økning på 4,8 prosent i mai. I Bygg og Anlegg, som er den bransjen med flest konkurser, har det vært en nedgang på hele 22 prosent. Detaljhandel, som har opplevd tøffe tak under korona-krisen faktisk opplever en nedgang i konkurser på 11,6 prosent. – Det er overaskende at det faktisk er en nedgang i konkurser for Detaljhandel, hvor mange har måttet redusere driften under korona-krisen. Men både dagligvarebutikker og netthandlere har i denne perioden hatt gode tider, sier Ruud I Bisnode.

Store fylkesvise forskjeller

Det er store forskjeller mellom hvilke fylker som har oppgang og nedgang i konkurser og tvangsavviklinger i hittil i år, sammenlignet med de fem første månedene i 2019. Oslo har stor en stor økning på 14,9 prosent. Viken derimot, har en nedgang på hele 18,4 prosent. Vestfold/Telemark har en økning på 16,8 prosent, og Trom/Finnmark har en økning på hele 49,4 prosent!

På Sør- og Vestlandet har det vært nedgang i konkurser og tvangsavviklinger. Agder ned 14,7 prosent, Rogaland ned 11 prosent, Vestland ned 21,5 prosent og Møre og Romsdal ned 11,9 prosent.

Konkurser og tvangsavviklinger, 1. januar - 31. mai. 2020 per fylke (Kilde: Bisnode)

Pr. mai 20

Pr. mai 19

Svalbard / Utland

22 45 90 00http://www.dnb.com

18 prosent konkursøkning i 2023 – 2024 blir ingen brems5.1.2024 14:02:40 CET | Pressemelding

Oslo, 5. januar 2024 Ferske tall fra det globale data- og analyseselskapet Dun & Bradstreet avslører økning i antall konkurser i desember 2023, etter en overraskende nedgang i november. Oppsummert har 2023 vært et utfordrende år for norsk næringsliv, spesielt innen lavmarginbransjene. Den mye omtalte negative konkursutviklingen fortsetter med uforminsket styrke, og prognoser fra Dun & Bradstreet tilsier at konkurstallene skal ytterligere opp i 2024.

KONKURSNEDGANG I NOVEMBER: VIL JULEHANDELEN REDDE HANDELSBEDRIFTENE?1.12.2023 10:00:00 CET | Pressemelding

Ny statistikk fra det globale data- og analyseselskapet Dun & Bradstreet viser at november ble en måned med overraskende nedgang på 16 prosent i konkurstallene sammenlignet med samme periode i fjor. Dette kommer etter en sterk oppgang på 21 prosent i oktober. Inn mot årets siste måned er konkurstallene 19 prosent høyere enn i 2022. Detaljhandelen fortsetter den negative trenden, og antall konkurser er opp 42 prosent hittil i år, sammenlignet med fjoråret.