Fabeldyr slipper sin debut EP i dag

Visebandet Fabeldyr presenterer slutten på sitt årstidsepos, med lanseringen av EP-en «Når du kommer hjem» 25. november. Med inspirasjon fra hverdagens gleder og kvaler, byr de på fengende melodier og sårbare tekster som trekker på smilebåndene og treffer hjertet på samme tid.
Margrete Skretting Bergset, Matias Christoffersen, Emil Horstad, Herman Wildhagen, Joachim Mørch Meyer, Levina Storåkern. Foto: Kristoffer Hylland Skogeim.

Tittellåta til den 4 låter lange EP-en skildrer følelsen av takknemligheten av å komme hjem til en familie som venter med lengsel og dekket bord. Det er en trøstende og koselig sang om ubetinget kjærlighet, en påminnelse om menneskene som alltid er der for å ta oss imot, et stadig tilbakevendende tema i alle Fabeldyrs låter. Joachim Mørch Meyer skrev «Når du kommer hjem» i 2018, og beskriver den sånn:

«Jeg ville skrive en låt som skildrer opplevelsen jeg ofte får når jeg kommer hjem til familien min. Det å ha et sted der en kan slenge beina på bordet, lange ut om livet, samtidig som man får noe godt å tygge på, er ikke gitt for alle. Derfor synes jeg det er viktig å skrive om.»

De tre foregående låtene har tatt for seg lignende temaer. Låta «Vårtegn» skildrer gjensynsgleden med lengselen og forventningen som oppstår når våren vekker naturen til liv igjen og om å savne noen man er glad i. Denne ble fulgt opp av låta «Under paraplyen» som forteller om sommerkjærlighet i regnet, og «Morgenland», en sprudlende, leken gladlåt som skildrer magien som finnes på en ellers ordinær telttur om høsten.

Fabeldyr er en Oslo-basert, akustisk sekstett, med utspring fra Norges Musikkhøgskole. Sammen skriver de musikk i moderne vise-stil preget av samspillet mellom jazzmusikere og folkemusikere. Bandet har i løpet av 2022 gitt ut tre selvstendige singler: Vårtegn, Under paraplyen og Morgenland, som nå følges opp med deres første EP.

Margrete Skretting Bergset - Vokal
Levina Storåkern - Fele

Matias Christoffersen - Piano
Herman Wildhagen - Akustisk gitar

Joachim Mørch Meyer - Kontrabass

Emil Horstad - Trekkspill

Cover: Fabeldyr - "Vårtegn". Artwork: Margrete Skretting Bergset.