Fabeldyr debuterer med låta «Vårtegn»

Fabeldyr er en norsk, akustisk sekstett, basert i Oslo. Sammen skriver de musikk i moderne visetradisjon preget av samspillet mellom jazzmusikere og folkemusikere. I 2022 utgir Fabeldyr musikk for første gang med singelen “Vårtegn” som slippes i dag!

Fabeldyr: Margrete Skretting Bergset,
Fabeldyr: Margrete Skretting Bergset, Levina Storåkern, Herman Wildhagen, Matias Christoffersen, Joachim Mørch Meyer, Emil Horstad. Foto: Fride Nøstdahl Hjelle.

Singelrelease: 27.05.2022
Artist: Fabeldyr
Tittel: Vårtegn
ISRC: NOGHH2296011
Plateselskap: Heilo

Hør "Vårtegn" her

Sangen “Vårtegn” skildrer gjensynsgleden etter lengselen. Vokalist og vinner av NOPA-stipendet 2018, Margrete Skretting Bergset, skrev teksten på bussen en tidlig vårdag i 2020. Her trekker hun en parallell mellom vårens mange etterlengtede oppvåkninger og hjemkomster, og gjensynet med en gammel venn. Denne gleden gjenspeiles i sangens drivende bass-ostinat og feel-good melodi skrevet av Joachim Meyer og Matias Christoffersen.

Vårtegn handler om forventningene og gleden som oppstår når våren vekker naturen til liv igjen, men også om å savne noen man er glad i. Jeg ble inspirert av Mummitrollets venting på at Snusmumrikken skal komme hjem hver vår, og av å ha en bror som studerer utenbys under pandemien.” – Margrete Bergset (2021).

Margrete Skretting Bergset - Vokal
Levina Storåkern - Fele

Matias Christoffersen - Piano
Herman Wildhagen - Akustisk gitar

Joachim Mørch Meyer - Kontrabass

Emil Horstad - Trekkspill

Fabeldyr: Margrete Skretting Bergset,
Cover: Fabeldyr - "Vårtegn". Artwork: Margrete Skretting Bergset.

Musikkutsendelse: Paal Flaata - It's Hard To Sing This Song24.6.2022 13:09:03 CEST | Pressemelding

Releasedato: 24.06.2022Artist: Paal FlaataTittel: It's Hard To Sing This Song ISRC: NOYBU2249020Tekst og musikk: Chip TaylorPlateselskap: Grappa Musikkforlag / Blue Mood Last ned WAV Lytt «It’s hard to sing this song» er første låt fra Paal Flaatas kommende soloalbum. Paal Flaata stiller seg – som alltid – helt naken i møte med musikken, i møte med sangen. – Stemningen er ganske mørk, sier Paal selv. – Jeg tror låtene på den nye plata tar pulsen på tiden vi er i. Koronatiden har gitt meg tid til å tenke over alt jeg har opplevd de siste årene, og mye av det har vært ganske trist. Så det er en litt personlig plate, også for Gøran. Vi jobber veldig tett hele tiden, og en av ambisjonene var at vi skulle prøve å få denne plata til å stå litt utafor de andre, å komme litt videre. Gøran Grini, Paals mangeårige samarbeidspartner, er medprodusent på det kommende albumet. Sammen med Grini, Freddy Holm og trommeslageren Glenn Vidar Solheim, legger Paal på den nye platen, enda flere kjente og min

Ny låt fra Tre Små Kinesere24.6.2022 12:40:11 CEST | Pressemelding

Det har gått to år siden Tre Små Kineseres forrige album «Drømmeanker» som ble svært godt mottatt da det kom, både av kritikere og fans. Nå er de tilbake med en helt ny sang ; «Når Sola Snur». Singelen er den første smakebiten fra deres neste album, som kommer i januar 2023. Det ryktes at dette blir det beste fra kineserne siden 90-tallet, så det er bare å glede seg. Lytt til «Når Sola Snur» her! «Når Sola Snur» er godt timet, og teksten bruker dette naturfenomenet som utgangspunkt for å fortelle en noe betuttet venn at det finnes en der ute som "syns at lille du e et stort funn og vil værra sammen med dæ hvert sekund" Musikken er gjenkjennelig Tre Små Kinesere; lett og sommerlig og som alltid godt håndverk, og du får med et lite toneartskifte på kjøpet.

Musikkutsendelse: Tre Små Kinesere - Når Sola Snur16.6.2022 15:59:27 CEST | Pressemelding

Releasedato: 24.06.2022Artist: Tre Små KinesereTittel: Når Sola SnurISRC: NOJBT2201010Tekst og musikk: Ulf RisnesPlateselskap: Grappa Musikkforlag Last ned WAV Lytt Det har gått to år siden Tre Små Kineseres forrige album «Drømmeanker» som ble svært godt mottatt da det kom, både av kritikere og fans. Nå er de tilbake med en helt ny sang ; «Når Sola Snur». Singelen er den første smakebiten fra deres neste album, som kommer i januar 2023. Det ryktes at dette blir det beste fra kineserne siden 90-tallet, så det er bare å glede seg. «Når Sola Snur» er godt timet, og teksten bruker dette naturfenomenet som utgangspunkt for å fortelle en noe betuttet venn at det finnes en der ute som "syns at lille du e et stort funn og vil værra sammen med dæ hvert sekund" Musikken er gjenkjennelig Tre Små Kinesere; lett og sommerlig og som alltid godt håndverk, og du får med et lite toneartskifte på kjøpet.