Av-og-tilAv-og-til

Få vet at alkohol øker risiko for kreft

1000 nye krefttilfeller årlig kan knyttes til alkohol. Likevel kjenner få til at alkohol øker faren for kreft, viser ny undersøkelse fra Ipsos.
FORTJENER Å VITE: – Mange forbinder alkohol med kos og hygge, og derfor kan det være tungt å få høre at alkohol øker risikoen for å utvikle kreft. Samtidig er den gode nyheten at du reduserer risikoen for hvert glass du kutter. Det fortjener folk å vite, sier generalsekretær i Kreftforeningen Ingrid Stenstadvold Ross. Her sammen med Ragnhild Kaski, generalsekretær i Av-og-til (venstre i bildet).

– De fleste vet at tobakk og overdreven soling øker kreftrisikoen. Men altfor få vet at også alkohol øker faren for kreft. Slik bør det ikke være, sier Ingrid Stenstadvold Ross, generalsekretær i Kreftforeningen.

Hvert år kan over 400 tarmkrefttilfeller og over 200 brystkrefttilfeller knyttes til alkoholbruk. Likevel er det svært få som kjenner sammenhengen. Det viser en fersk undersøkelse gjennomført av Ipsos på vegne av alkovettorganisasjonen Av-og-til og Kreftforeningen.

• Bare 1 av 10 kjenner sammenhengen mellom alkohol og brystkreft
  • Bare 2 av 10 kjenner sammenhengen mellom alkohol og tarmkreft

Selv moderat inntak øker risikoen

Et nytt kampanjesamarbeid mellom Av-og-til og Kreftforeningen skal øke kjennskapen i befolkningen om alkohol som kreftrisiko.

– At alkohol er kreftfremkallende har vært kjent siden 1980-tallet. Likevel har vi ikke kommer lenger i å øke bevissheten i befolkningen, og vi vet at også fastleger og helsepersonell i for liten grad tar dette opp med sine pasienter. Vi må bli flinkere til å snakke om at alkohol øker risikoen for kreft, sier Ragnhild Kaski, generalsekretær i Av-og-til.

Jo mer alkohol man drikker, jo større er kreftrisikoen. Samtidig er det slik at ett av syv krefttilfeller som har sammenheng med alkohol, kan knyttes til et moderat alkoholinntak.

– Må ikke slutte å drikke

Ross og Kaski understreker at målet med samarbeidet ikke er at folk skal slutte å drikke, men at de skal få vite.

– Vi ønsker ikke at folk skal kutte alkohol helt. Det vi ønsker er at så mange som mulig skal kjenne til at alkohol øker risikoen for å utvikle kreft, slik at de kan ta de beste valgene de ønsker for egen helse. Vi sier derfor ikke kutt helt, men prøver oss på kutt litt, sier Kaski.

Hun får støtte av Ross:

– Mange forbinder alkohol med kos og hygge, og derfor kan det være tungt å få høre at alkohol øker risikoen for å utvikle kreft. Samtidig er den gode nyheten at du reduserer risikoen for hvert glass du kutter. Det fortjener folk å vite!

Om undersøkelsen
Undersøkelsen er gjennomført av Ipsos på vegne av Av-og-til. Undersøkelsen og spørsmålene er stilt et representativt utvalg nordmenn i perioden januar-mars 2022. I underkant av 3000 nordmenn har deltatt i undersøkelsen gjennom Ipsos sitt webpanel.

Hvilke(n) av følgende helseutfordringer/ sykdommer mener du kan ha sammenheng med alkoholinntak?

Mann

Kvinne

No. of cases

Tarmkreft

Brystkreft

For mer informasjon, ta kontakt:

Ragnhild Kaski
Generalsekretær, Av-og-til
ragnhild@avogtil.no

Ingrid Stenstadvold Ross
Generalsekretær, Kreftforeningen
Pressetelefon: 92 40 78 77

Bilder

Om Av-og-til

Av-og-til
Torggata 1

23 21 45 30https://www.avogtil.no/

Av-og-til er en alkovettorganisasjon. Vi setter fokus på situasjoner der alkohol utgjør en særlig risiko eller kan være til ulempe for andre. Av-og-til vil bidra til å redusere de negative følgene av alkoholbruk i samfunnet og gjøre hverdagen tryggere for alle.

Følg pressemeldinger fra Av-og-til

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Av-og-til på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Av-og-til