Få maksimalt ut av juleferien – julens mest populære reisemål

De røde dagene under årets jul- og nyttårsferie faller veldig fordelaktig ut. Mange har dermed muligheten til å ta en lang ferie - eventuelt rømme fra julens stress og isteden feire jul i utlandet. De mest populære jule-reisemålene i år er Gran Canaria, etterfulgt av Bangkok og Manchester. Reisebestillingene øker mest til Gran Canaria og Bali, i følge fersk statistikk fra Ticket.

- Julens røde dager gjør det mulig å ta en lang juleferie. Kombinasjonen med å slippe julestria hjemme og ønsket om å oppleve så mye som mulig på ferien gjør at mange velger og feire julen utenlands, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket.

De siste årenes fridager i julen har gitt mange muligheten til å ta en lang ferie som strekker seg over jul og nyttår. Juleferien 2019 er ikke noe dårligere – med uttak av bare 5 feriedager så får man 16 dagers sammenhengende ferie. Årets ferie er dessuten den siste på noen år som er så fordelaktig fordi i de kommende års jule- og nyttårsfeiring så vil flere av de røde dagene falle sammen med helger.

I takt med at det har blitt mer populært å stikke av fra julestresset så er det mange som velger å reiser til varmen i julen. Antall reisebestillinger der man er borte på juleaften har økt med 12 prosent i forhold til i fjor, og i og med at vi bestiller utenlandsreisene senere sammenliknet med 2018 så kan man forvente at økningen blir større jo nærmere julaften man kommer.

I år er Gran Canaria nordmenns favorittreisemål for julefeiring utenlands, etterfulgt av Bangkok og Manchester. Bestillingene til Gran Canaria og Manchester øker betydelig, mens det er en nedgang til Bangkok.

- Kanariøyene er en storfavoritt hver vinter – en ikke alt for lang reisetid og gode muligheter for sol og varme badetemperaturer frister. Enn så lenge er det klart flest som reiser til Gran Canaria, men stadig flere velger å oppdage naboøyene. Først og fremst Tenerife, den grønneste av alle Kanariøyene, sier Ellen Wolff Andresen videre.

Slik får du maksimalt ut av juleferien 2019

Ta fri disse dagene: 23, 27, 30. desember, 2 - 3. januar
Total ferie 16 dager: 21. desember - 5. januar

Hit reiser vi for og ferie julaften 2019

1. Gran Canaria (3)
  2. Bangkok (1)
  3. Manchester (2)
  4. Bali (9)
  5. Orlando (ny)
  6. New York (6)
  7. Amsterdam (4)
  8. Malaga (ny)
  9. Ho Chi Minh City (5)
  10. Doha (ny)

Kilde: Tickets bookingstatistikk, reiser bestilt til og med 20. november med avreise 14.12. – 23.12, hjemkomst mellom 25.12 og 5.1.