Eyr henter 50 millioner kroner

Den norske helse-startupen Eyr – legene på mobil får med seg et topplag av svenske investorer og norske Investinor i en emisjon på totalt 50 millioner kroner.
Teamet i Eyr har hentet inn 50 millioner for å utvikle og innovere nye helsetjenester. Investinor er den største norske investoren. (Foto: Thomas Brun / NTB Kommunikasjon)

– Vi er svært glade for både kapitalen og kompetansen som de nye eierne bringer inn. Det gjør det lettere å realisere vekstambisjonene våre både i Norge, men også internasjonalt. Investeringen gir oss musklene til å befeste den ledende posisjonen vi har innen teknologiutvikling og tjenesteinnovasjon, sier Karl Martin Lind, gründer og CEO i Eyr.

Gründeren bak den svenske startup-suksessen Evolution-gaming, Fredrik Österberg, og den mektige Stena-familien er med på emisjonen. Investinor er eneste norske selskap med i denne investeringsrunden:

- Vi har vurdert mange digitale helseplattformer og Eyr er det selskapet vi tror mest på. De har en unik og skalerbar teknologi, imponerende gjennomføringsevne og har et sterkt team med en klar plan som vil gjøre at de vil lykkes i både i Norge og internasjonalt, sier Patrick Sandahl, investeringsdirektør i Investinor.

Emisjonen er gjort i samarbeid med SV Ventures og med bistand fra advokatselskapet Simonsen Vogt Wiig.

90.000 legekonsultasjoner
Eyr ble startet av Karl Martin Lind og Vegard Krogh-Reinsnes i 2017 og var den første tjenesten i Norge for videokonsultasjon på mobilen. Eyr har ledet norsk innovasjon innen digitale helsetjenester og vunnet i sterk konkurranse mot internasjonale aktører. Ambisjonen har siden oppstart vært å tilby fremtidens digitale helsetjenester på en trygg, skalerbar og brukervennlig plattform. I dag tilbyr selskapet videokonsultasjon med allmennleger i både Norge og Danmark, resepter og vaksiner på apotek.

- Sikkerhet og personvern av pasientdata har hatt høyeste prioritet hos oss siden starten. Vi ser at vi scorer bedre enn våre konkurrenter på dette området, og vinner mange anbud nettopp på grunn av det.

Eyr har siden oppstart hatt over 90.000 digitale legekonsultasjoner.

- Våre pasienter kan få behandling uansett hvor de er. Jeg har behandlet folk på forretningsreise i Sierra Leone og på ferie i Thailand. Det å få behandling av norske leger er nok betryggende for mange, sier lege Sol Malm Hagen i Eyr.

Eyr samarbeider med flere av de største forsikringsselskapene i Norden, blant annet Gjensidige, Storebrand, DNB, Frende Codan, Gouda og flere. Legetime gjennom Eyr er i dag inkludert i mange helse-, behandlings-, reise- og barneforsikringer.  Over en million nordmenn kan nå bruke Eyr gratis gjennom sin forsikring.

Korona-vekst
Eyr har vokst jevnt og trutt siden oppstarten i 2017 og har hele tiden hatt en jevn strøm av kunder. I dag jobber det rundt 40 mennesker i selskapet i Norge og Danmark.

Under korona-pandemien har de virtuelle legebesøkene vokst i rekordfart.

– Korona-pandemien viste for alvor at legetime over videosamtale er et viktig supplement til tradisjonelle legebesøk - verdien av tjenesten ble enda tydeligere for myndigheter og folk flest. Vi skaper tillit og pasientene synes det er enkelt og tidsbesparende. Vi er åpne både på helligdager og om kveldene. Slik sett er vi med på å bidra til et mer tilgjengelig og effektivt helsevesen, sier Lind.