Eyr ekspanderer til Sverige

Eyr går inn i Sverige. Start-up selskapet blir dermed den første digitale helsetjenesten som tilbyr lege og psykolog på mobil i de tre nordiske landene.
Ledelsen i Eyr skalerer opp helsetjenesten sin, og satser for fullt i Sverige. Fra venstre Markeds - og kommunikasjonssjef Maren Synnevåg, gründer Karl Martin Lind, COO Kine Skjervum Karlsen, CEO Camilla Kluge Foss og CTO Thomas Kolstø. Foto: Thomas Brun/NTB

Eyr leverer lege og psykologtjenester over video. Selskapet var det første til å levere videokonsultasjon over smarttelefonen i Norge. De siste årene har selsapet opplevd sterk vekst i både Norge og Danmark. Nå står Sverige for tur.

- Sverige-lanseringen er en viktig milepæl for oss og alle deler av organisasjonen har jobbet knallhardt for å komme i mål, sier CEO, Camilla Kluge Foss. Nå får selskapet et enda bredere fotfeste i det nordiske markedet.

- Å få hjelp av lege eller psykolog på mobil blir bare mer og mer vanlig, og i Sverige er videolege en etablert del av det offentlige helsetilbudet. Det har hele tiden vært en del av vår strategi at vi skal styrke vår posisjon i Norden, sier hun.

Enkel og skalerbar modell
Hun forteller at selv om alle land selvfølgelig er ulike og har sine særegne systemer innen helse og omsorg, har etableringsprosessen vist én viktig ting.

- Vår digitale modell er svært enkel og skalerbar. Vi bygger jo vår egen teknologi og løsningen kan enkelt gjenbrukes til andre markeder og land. Siden vi er heldigitale er vi heller ikke avhengig av å bruke masse tid og kapital på å finne de beste fysiske lokasjonene for å kunne etablere oss. Dermed etablerer vi oss raskt, sier hun.

Viktige skritt
Eyr har også sterke svenske investorer med seg når de nå etablerer seg i nabolandet. Blant annet den svenske gründeren Fredrik Österberg, som står bak Evolution Gaming, og Stena-familien har vært med i flere emisjoner. De har stor tro på at norske Eyr vil greie å kapre kunder også i det svenske markedet. Det har også en av Eyrs største investorer, statlige Investinor.

- Investinors ambisjon er å gjøre lovende norske bedrifter verdensledende. Dette er et viktig skritt for Eyr, som vi har stor tro på. Vi ser frem til å støtte selskapet på deres internasjonale ekspansjon, sier investeringsdirektør Patrick Sandahl i Investinor.

Bilder

Om Eyr

Eyr har utviklet en plattform og en app som skal styrke pasienter og helsepersonell. Den gjør tilgangen til helsetjenester enklere gjennom videosamtale, sikre meldinger og lagring av helsedata. Selskapet vil fremme digitalisering i helsevesenet i alle de tre nordiske landene.