EY har bistått Brønnøysundregistrene med innflytting i metaverset – "59,138"

EY har spilt en nøkkelrolle i at Brønnøysundregistrene og Skatteetaten nå blir de første, norske offentlige aktørene som tester ut informasjonstjenester i den virtuelle verdenen - Decentraland!
Bilde som illustrerer metaverset

- Vi har jobbet tett sammen med Brønnøysundregistrene og Skatteetaten for at de skal nå relevante, og da gjerne de yngste brukerne og bistå med riktig rapportering av nye typer tjenester, bedrifter og inntekter som for eksempel kryptovaluta. Det har vært viktig å møte særlig de yngre generasjonene der de er, derfor har også EY etablert vårt eget kontor i metaverset, sier Magnus Jones, nordisk blokkjede- og innovasjonsleder i EY Tax & Law.

EY har bistått gjennom hele prosessen, fra oppstart til «innflytting» i Decentraland, når Brønnøysundregistrene nå skal vise frem det nye virtuelle kontoret under Nokios konferansen i Trondheim 26. oktober.

-Vi er svært fornøyde med samarbeidet – og etableringen av et virtuelt kontor i metaverset. Der vil du bli kjent med offentlige etater på en ganske ny måte, sier Kristine Aasen, kommunikasjonsdirektør i Brønnøysundregistrene.

Informere, kommunisere og utforske virtuelt

I det virtuelle kontoret i Decentraland vil du blant finne informasjon om kryptorapportering fra Skatteetaten og "hvordan starte en bedrift" fra Brønnøysundregistrene.

- Decentraland er en virtuell verden bygget på Ethereum-blokkjeden, spesielt laget for de som har lyst til å lage innhold, spille, selge, bygge land og eiendommer. Det er også et sted hvor du kan kommunisere i og utforske. Vi mener metaverset er en kanal vi er nødt til å være til stede i, sier Andreas Hamnes som er forretningsutvikler i Brønnøysundregistrene.

Et nytt marked i stor utvikling

EY har «hands-on» erfaring med det relativt ferske markedet, og ser at det blir stadig større behov for tjenester knyttet til metaverset fremover.

-Det er fortsatt nytt og krevende for de aller fleste å jobbe med metaverse og virtuelle kontorer. Både fra et teknisk, markedsmessig og juridisk perspektiv. Det vi imidlertid ser at virksomheter har størst utfordringer med, er å tolke det regulatoriske, skattemessige og juridiske regelverket rundt metaverset som kan være veldig komplekst. EY ser det derfor som svært positivt at norske myndigheter nå bidrar med å bringe klarhet til markedet ved å møte brukerne med informasjon og dialog i den virtuelle verden, avslutter Jones.

Bilde som illustrerer metaverset