Extra til topps i bærekraftskåring

– Vi er veldig takknemlige og stolte over at kundene oppfatter oss som Norges mest bærekraftige dagligvarekjede. Extra skal ha lavest priser og best utvalg i lavprissegmentet, og vi jobber kontinuerlig i alle deler av verdikjeden med å bli stadig mer bærekraftige. I tillegg til at kundene skal kunne velge billig, sunt og bærekraftig, jobber vi med en rekke tiltak for å redusere matsvinn og plast. Dette er viktige tiltak som butikkene gjør hver eneste dag, over hele landet, og det er svært hyggelig at dette legges merke til av kundene, sier kjededirektør Daniel Kyrre Pedersen.
Siden 2020 har Handelshøyskolen BI, sammen med Norstat og Barcode Intelligence AS, kåret Norges mest bærekraftige virksomheter gjennom undersøkelsen Norsk Bærekraftbarometer.
Blant de 13 norske dagligvarekjedene som har fått bærekraftscore i årets undersøkelse, ble Extra rangert på topp.Poengsummen er basert på intervjuer med mer enn 5000 personer, og disse har svart på spørsmål rundt miljømessig, sosial og økonomisk bærekraft i bedrifter de er kunde hos.
– Langvarig og vellykket satsning på norske produkter, egen vegetarserie og et stort økologisk sortiment med Änglamark som spydspiss, er bare noe av det vi vet at kundene setter pris på. Med over to millioner medeiere er Coop i en særstilling i norsk sammenheng. Vi er eid av folket, og det forplikter. Helt siden kooperasjonens opprinnelse har vi vært til for å løse store samfunnsproblemer i fellesskap. Det skal vi fortsette med, avslutter Pedersen.
Om Norsk Bærekraftbarometer
Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer har målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere i over 20 år. Økende fokus på bærekraft førte til at Handelshøyskolen BI lanserte, i samarbeid med Barcode Intelligence og Norstat, et eget bærekraftbarometer i 2020. Denne undersøkelsen tar for seg hvordan kundene oppfatter norske virksomheters bærekraftarbeid.
I 2023 har 5184 norske forbrukere delt sin mening om 158 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer. Forbrukerne har vurdert bedrifter de er kunder hos på de tre hoveddimensjonene av bærekraft: Økonomisk bærekraft, miljømessig bærekraft og sosial bærekraft.
Kontakter
Simen Kjønnås ThorsenKommunikasjonsrådgiverCoop Norge SA
Tel:91797995skt@coop.noBilder

Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tilbakekaller Britts brune pinner 220 gram7.11.2025 18:51:03 CET | Pressemelding
Goman tilbakekaller Britts brune pinner solgt i Coop sine butikker. Årsaken er at produktet inneholder mandler, mens det på ingredienslisten til produkter kun står «kan inneholde spor av nøtter».
Coop og kundene samlet inn rekordbeløp til Rosa sløyfe-aksjonen7.11.2025 10:29:54 CET | Pressemelding
For 19. år på rad har Coop og kundene engasjert seg i kampen mot brystkreft – og i år ble det ny rekord. Hele 16,7 millioner kroner er samlet inn til Rosa sløyfe-aksjonen. Det er det høyeste beløpet Coop noen gang har bidratt med, og en økning fra fjorårets rekord på 16,1 millioner.
Coop trapper opp innfasingen av sakterevoksende kylling5.11.2025 13:30:24 CET | Pressemelding
Kylling- og eggprodusenten Den Stolte Hane er i full gang med omlegging til en kyllingrase som vokser saktere. Coop samarbeider nå med flere leverandører rundt innfasing av saktere voksende kylling.
Extra tok grep: Så eksploderte salget4.11.2025 10:34:45 CET | Pressemelding
Norske middagsklassikere slår an hos Extra – salget eksploderer i «Middagsdisken».
Trender i brusmarkedet: Koffeinfritt og naturlige alternativer på fremmarsj3.11.2025 17:16:03 CET | Pressemelding
Forbrukere blir stadig mer bevisste på hva de drikker, og koffeinfri brus og naturlige ingredienser øker i popularitet. Interessen for mer naturlige alternativer kan til tider konkurrere med sukkerfrie brusvarianter, som ellers dominerer markedet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
