Extra er nok en gang vekstvinner i dagligvaremarkedet

Forbrukereide Coop er fjorårets vinner i norsk dagligvarebransje med en vekst i markedsandelen på 0,33 prosentpoeng til 29,7 poeng. Blant enkeltkjedene er Coops lavpriskjede Extra vekstvinneren.
Kjededirektør Håvard Jensen i Coop Norge. Foto: Coop.

Ferske tall fra Nielsen viser at Extra for 11. året på rad er dagligvarekjeden med høyest vekst i dagligvaremarkedet sammenlignet med året før. I 2021 økte markedsandelen for de totalt 535 Extra-butikkene med 0,8 prosentpoeng til 16,4 prosent.

Dette markerer avslutningen av nok et heftig år der vi befestet vår posisjon som den raskest voksende lavpriskjeden. Jeg vil rette en stor takk til våre fantastiske ansatte som gir våre kjære kunder og medeiere de aller beste handleopplevelsene. Sammen med kombinasjonen av lave priser og stort utvalgt, er dette vinnerformelen som gjør at vi vokser mest i markedet, sier kjededirektør Håvard Jensen i Coop Norge.

I sitt 15. år skjedde veksten for Extra-kjeden som en kombinasjon av organisk vekst for eksisterende butikker og resultatet av omprofileringer og nyåpninger. Omsetningen økte til totalt 34 milliarder kroner i et svært sterkt dagligvaremarked som totalt omsatt for 208,1 milliarder kroner. Det er en svak tilbakegang fra 2020, men en økning på 16,7 prosent sammenlignet med 2019.

– Fjoråret var nok et ekstraordinært år der omsetningen var preget av delvis stengte grenser og restauranter. Dagligvarebransjen skal være stolte av hvordan hele verdikjeden håndterte den kraftige salgsveksten og samtidig sørget for godt smittevern for ansatte og forbrukere. Vi har lært mye av de siste årene som vil gjøre oss enda bedre rigget for et mer normalisert marked, sier Jensen.

Markedsandelen til Coop i Norge vokste fra 29,3 til 29,7 prosent i 2021, samtidig som Norgesgruppen og Rema 1000 mistet markedsandeler.

– Coop skiller seg ut i dagligvaremarkedet ved å være eid av våre kunder, og eneste kjede som økte sin markedsandel i fjor. Bredden i våre kjedekonsepter er en av våre styrker. Det gjør oss attraktive for våre kunder og samarbeidspartnere, sier Jensen.

Kjededirektør Håvard Jensen i Coop Norge. Foto: Coop.