Coop Norge

Extra er nok en gang vekstvinner i dagligvaremarkedet

Del

Coops lavpriskjede Extra har størst vekst av samtlige dagligvarekjeder i 2019.

Kjededirektør i Extra, Christian Hoel, takker kunder og ansatte etter at det ble klart at Extra er vekstvinner for niende året på rad. Foto: Coop.
Kjededirektør i Extra, Christian Hoel, takker kunder og ansatte etter at det ble klart at Extra er vekstvinner for niende året på rad. Foto: Coop.

Ferske tall fra Nielsen viser at Extra for niende året på rad er den dagligvarekjeden med høyest vekst i dagligvaremarkedet sammenlignet med året før. I 2019 økte markedsandelen med 1,4 prosentpoeng til 14,7 prosent.

 – Jeg får gåsehud av disse tallene. Nå ringer vi i den ekstra store bjella for å markere nok et heftig år. Jeg vil rette en stor takk til våre fantastiske ansatte som gir våre kunder, som også er våre medeiere, de beste handleopplevelsene. Sammen med kombinasjonen av lave priser og stort utvalgt, er det vinnerformelen som gjør at vi vokser mest i markedet år etter år, sier kjededirektør Christian Hoel i Extra.

Veksten for Extra-kjeden er en kombinasjon av organisk vekst for eksisterende butikker og resultatet av omprofileringer og nyåpninger. Omsetningen økte til totalt 26 milliarder kroner i et ellers svakt dagligvaremarked som vokste med 1,3 prosent til 178 milliarder kroner totalt. Totalt holdt antallet butikker seg stabilt i 2019, men med en økning blant butikker i lavpriskjeder på bekostning av nærbutikker.

Extra-kjeden teller nå 478 lavprisbutikker over hele landet. En historisk høy vekst etter åpningen av sin første butikk i Halden i 2006.

– Ikke bare har Extra-kjeden vokst til rekordhøye nivåer på omsetning, antallet butikker og kjennskap i markedet. Kundenes tilfredshet med butikkene og deres ansatte er også på all time high i 2019. Dette er vi virkelig stolte av, og er et fantastisk utgangspunkt for videre vekst, sier Hoel.

Totalt sett øker Coop sin markedsandel i dagligvaremarkedet med 0,13 prosentpoeng til 29,5 prosent i 2019. Antallet butikker er på 1121 fordelt på kjedene Extra, Obs, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken.

– Jeg er stolt over at Coop, som den annerledes eide dagligvarekjeden, øker sin markedsandel og dermed sin konkurransekraft i et krevende marked. Sammen med hvordan vi er eid av kundene, er bredden i våre kjedekonsepter en av våre styrker. Det gjør oss attraktive for våre kunder, noe som igjen er viktig for leverandører og gårdeiere, sier konsernsjef Geir Inge Stokke i Coop.

 

 

Kontakter

Bilder

Kjededirektør i Extra, Christian Hoel, takker kunder og ansatte etter at det ble klart at Extra er vekstvinner for niende året på rad. Foto: Coop.
Kjededirektør i Extra, Christian Hoel, takker kunder og ansatte etter at det ble klart at Extra er vekstvinner for niende året på rad. Foto: Coop.
Last ned bilde

Om Coop Norge

Coop Norge
Coop Norge
Østre Aker vei 264
0915 Oslo

https://www.coop.no

Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag 1,7 millioner medlemmer/medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.

Følg saker fra Coop Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Coop Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom