Extra er nok en gang vekstvinner i dagligvaremarkedet
Ferske tall fra Nielsen viser at Extra for niende året på rad er den dagligvarekjeden med høyest vekst i dagligvaremarkedet sammenlignet med året før. I 2019 økte markedsandelen med 1,4 prosentpoeng til 14,7 prosent.
– Jeg får gåsehud av disse tallene. Nå ringer vi i den ekstra store bjella for å markere nok et heftig år. Jeg vil rette en stor takk til våre fantastiske ansatte som gir våre kunder, som også er våre medeiere, de beste handleopplevelsene. Sammen med kombinasjonen av lave priser og stort utvalgt, er det vinnerformelen som gjør at vi vokser mest i markedet år etter år, sier kjededirektør Christian Hoel i Extra.
Veksten for Extra-kjeden er en kombinasjon av organisk vekst for eksisterende butikker og resultatet av omprofileringer og nyåpninger. Omsetningen økte til totalt 26 milliarder kroner i et ellers svakt dagligvaremarked som vokste med 1,3 prosent til 178 milliarder kroner totalt. Totalt holdt antallet butikker seg stabilt i 2019, men med en økning blant butikker i lavpriskjeder på bekostning av nærbutikker.
Extra-kjeden teller nå 478 lavprisbutikker over hele landet. En historisk høy vekst etter åpningen av sin første butikk i Halden i 2006.
– Ikke bare har Extra-kjeden vokst til rekordhøye nivåer på omsetning, antallet butikker og kjennskap i markedet. Kundenes tilfredshet med butikkene og deres ansatte er også på all time high i 2019. Dette er vi virkelig stolte av, og er et fantastisk utgangspunkt for videre vekst, sier Hoel.
Totalt sett øker Coop sin markedsandel i dagligvaremarkedet med 0,13 prosentpoeng til 29,5 prosent i 2019. Antallet butikker er på 1121 fordelt på kjedene Extra, Obs, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken.
– Jeg er stolt over at Coop, som den annerledes eide dagligvarekjeden, øker sin markedsandel og dermed sin konkurransekraft i et krevende marked. Sammen med hvordan vi er eid av kundene, er bredden i våre kjedekonsepter en av våre styrker. Det gjør oss attraktive for våre kunder, noe som igjen er viktig for leverandører og gårdeiere, sier konsernsjef Geir Inge Stokke i Coop.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom