Extra er nok en gang vekstvinner i dagligvaremarkedet

Ferske tall fra Nielsen viser at Extra for niende året på rad er den dagligvarekjeden med høyest vekst i dagligvaremarkedet sammenlignet med året før. I 2019 økte markedsandelen med 1,4 prosentpoeng til 14,7 prosent.
– Jeg får gåsehud av disse tallene. Nå ringer vi i den ekstra store bjella for å markere nok et heftig år. Jeg vil rette en stor takk til våre fantastiske ansatte som gir våre kunder, som også er våre medeiere, de beste handleopplevelsene. Sammen med kombinasjonen av lave priser og stort utvalgt, er det vinnerformelen som gjør at vi vokser mest i markedet år etter år, sier kjededirektør Christian Hoel i Extra.
Veksten for Extra-kjeden er en kombinasjon av organisk vekst for eksisterende butikker og resultatet av omprofileringer og nyåpninger. Omsetningen økte til totalt 26 milliarder kroner i et ellers svakt dagligvaremarked som vokste med 1,3 prosent til 178 milliarder kroner totalt. Totalt holdt antallet butikker seg stabilt i 2019, men med en økning blant butikker i lavpriskjeder på bekostning av nærbutikker.
Extra-kjeden teller nå 478 lavprisbutikker over hele landet. En historisk høy vekst etter åpningen av sin første butikk i Halden i 2006.
– Ikke bare har Extra-kjeden vokst til rekordhøye nivåer på omsetning, antallet butikker og kjennskap i markedet. Kundenes tilfredshet med butikkene og deres ansatte er også på all time high i 2019. Dette er vi virkelig stolte av, og er et fantastisk utgangspunkt for videre vekst, sier Hoel.
Totalt sett øker Coop sin markedsandel i dagligvaremarkedet med 0,13 prosentpoeng til 29,5 prosent i 2019. Antallet butikker er på 1121 fordelt på kjedene Extra, Obs, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken.
– Jeg er stolt over at Coop, som den annerledes eide dagligvarekjeden, øker sin markedsandel og dermed sin konkurransekraft i et krevende marked. Sammen med hvordan vi er eid av kundene, er bredden i våre kjedekonsepter en av våre styrker. Det gjør oss attraktive for våre kunder, noe som igjen er viktig for leverandører og gårdeiere, sier konsernsjef Geir Inge Stokke i Coop.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder

Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Denne norske juleklassikeren brukes som dyrefôr i andre land22.12.2025 10:30:00 CET | Pressemelding
Kålrot er et kjærkomment innslag på middagsbordet for mange her til lands i jula, og nesten en tredjedel av andelen kålrot Coop selger i løpet av året går unna i juleukene. Men selv om vi setter kålroten på festbordet, så blir den i de fleste andre land foret til dyra fremfor til middagsgjestene.
Tilbakekaller Xtra fryste jordbær 500 gram19.12.2025 19:06:52 CET | Pressemelding
Coop tilbakekaller Xtra fryste jordbær solgt i Coop sine butikker. Årsaken er funn av pestcidrester over grenseverdien. Produktet er fjernet fra butikk.
Extra-kundene kan spare over 100 millioner kroner til jul19.12.2025 10:00:00 CET | Pressemelding
Oppfordrer medlemmene til å bruke kupongene sine før jul.
Spinnvilt priskutt: Extra kutter prisene på ribbe og pinnekjøtt16.12.2025 13:05:00 CET | Pressemelding
Lavpriskjeden Extra setter ned prisene på julemat med opptil 30 kroner per kilo. Testvinneren Coop Tynnribbe kuttes til 69 kroner per kilo, mens Xtra tynnribbe selges til 59 kroner per kilo.
Flere gir mat i julegave: Coop rigger seg for økt etterspørsel etter lokalmat15.12.2025 14:50:58 CET | Pressemelding
Norske forbrukere får stadig større appetitt på lokalmat som julegave. En fersk undersøkelse gjennomført av Coop Norge og YouGov viser at over 4 av 10 (43 %) mener det er viktig at mat- eller drikkegaven er lokalprodusert. Et klart flertall sier de setter pris på å både gi og få mat som gave i julen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
