"(Exit) KNARR" - Ingebrigt Håker Flatens Tingingsverk til Vossajazz ute som album i dag!

Ingebrigt Håker Flaten, en av Norges mest tonesettende bassister gjennom de siste 30 årene, kommer nå med sitt mest personlige album hittil. I hans femtiende leveår forteller han historien om sitt liv i musikken og hvordan stedene han har bodd har formet han. Releasekonsert blir på Vossajazz 26. september, hvor dette bestillingsverket skulle hatt premiere i 2020.

Ingebrigt Håker Flater - "(Exit) KNARR" - ute 24.09

Lytt til albumet her

Jakten på klangen
- en historie om framdrift og motstand, kjærlighet og hjemlengsel

Ingebrigt Håker Flaten, en av Norges mest tonesettende bassister gjennom de siste 30 årene, kommer med sitt mest personlige album hittil, i anledning sitt femtiende leveår.

Det er mulig å fortelle historien om musiker og komponist Ingebrigt Håker Flaten som en klassisk reiseskildring, med skipstypen Knarr som bilde på lang rekkevidde, fart og evnen til å holde seg flytende i storm. Historien kan også fortelles som rein musikk, slik verket (Exit) Knarr gjør. Musikken er fordelt på seks stoppesteder - en hyllest til menneskene, musikken og stedene som har formet han.

«(Exit) KNARR» er Tingingsverket til Vossajazz og urpremierere skulle vært i mars 2020, men på grunn av pandemien har det blitt utsatt to ganger. Men alle gode ting er som kjent tre! For første gang er bestillingsverket spilt inn på plate før det har hatt premiere på Vossajazz. Det betyr at det blir både plateslipp og urframføring av årets Tingingsverk «(Exit) KNARR» under årets Vossajazz, søndag 26. september.

Den prisvinnende norske bassisten, improvisasjonsmusikeren og bandlederen Ingebrigt Håker Flaten har vært i front av moderne kreativ musikk både i sitt hjemland Norge og internasjonalt siden tidlig på 1990-tallet. Han er kanskje mest kjent som medgrunnlegger og medlem av den skandinaviske supergruppen Atomic, men Håker Flaten har kombinert post-frijazzbeslektet utforskning og eksperimentering med behendig bruk av kvaliteter fra mange ulike idiomer i utallige samarbeid, band og prosjekter. Som en av Norges mest tonesettende bassister gjennom de siste 30 årene, kommer han nå med sitt mest personlige album hittil. I hans femtiende leveår forteller han historien om sitt liv i musikken og hvordan stedene han har bodd har formet han.

Ingebrigt Håker Flaten – bass og komposisjoner
Mette Rasmussen – alt saksofon
Atle Nymo – tenor saksofon og klarinetter
Eivind Lønning – trompet
Oddrun Lilja Jonsdottir – gitar og vokal
Oscar Grönberg – piano og synther
Veslemøy Narvesen – trommer og perk
Olaf Olsen – trommer og perk

RELEASEKONSERT PÅ VOSSAJAZZ 26. SEPTEMBER!

Coverdesign: Lars Elling

Nytt URverk fra Ulf Risnes!15.10.2021 13:57:31 CEST | Pressemelding

URverk er en serie på 12 utgivelser med låter skrevet og spilt inn i perioden 1977 til og med 1988. «Blue Movie» er den tiende URverk-utgivelsen og består av låter som alle er skrevet i 1985-87. Lytt til "Blue Movie" her! "Disse låtene ble skrevet i perioden 1985-87. I den tida spilte jeg i et av Trondheims tøffeste rockeband, Helter Skelter. Dermed er mange av låtene ganske rocka, jeg ville jo gjerne være tøff alene også! Men det som er den sterkeste tråden som binder disse låtene sammen er forholdet til min daværende kjæreste. På tidlig-vinteren 85 oppsto det en krise i forholdet som fødte mange av disse sangene. Kjærlighetssorg, sjalusi og sinne preger flere av dem, det ble ganske intenst. Heldigvis ordnet det seg! Med meg på 4 av låtene har jeg en av mine venner fra det Gurgles, Anders Haagensli på bass. De er spilt inn med et sideprosjekt vi kalte G-men, med Knut Juel på trommer. Gurglestrommis Knut spiller på resten av låtene også, med meg på resten av instrumentene.De fleste av

Folk fra Follo: sjelden utgivelse med tradisjonsmusikk fra Østfold og Akershus15.10.2021 11:10:27 CEST | Pressemelding

Felespiller Marianne Tomasgård og gitarist Åsmund Reistad byr på svingende og dansbar folkemusikk med sitt nye album Folk fra Follo. Gjennom flere år har duoen spesialisert seg på å tolke gamle notenedtegnelser fra bygdene i Østfold og Akershus, og på denne utgivelsen gir de to musikerne oss et innblikk i den flotte og spennende, men nesten glemte dansemusikken herfra. Det er ikke ofte vi får plateutgivelser med tradisjonsmusikk fra Østfold og Akershus, noe som gjør denne utgivelsen til en sjelden, unik og ikke minst viktig vare. Det blir platelansering på TradSession på St.Croix-huset i Fredrikstad den 15. oktober!

Blåmann Blåmann feirar 20-års jubileum med reutgivelse og konsert på Rockefeller!15.10.2021 11:01:14 CEST | Pressemelding

I 1997 møttest fire ungdommar for øving i ei gamlestoge i Vinje. Odd Nordstoga (24), Lars Underdal (25), Asgaut Bakken (23) og Silje Hegg (21). Det var starten på folkemusikkorkesteret Blåmann Blåmann og fem år med moro, fest, surmuling, musikk, latter, allsang og kaos. No er det 20 år sidan det legendariske albumet deira kom ut, og det skal feirast med remastra vinyl med heile 5 bonusspor og reunionkonsert på Rockefeller 15. oktober!

The Source er ute med nytt album!15.10.2021 10:36:17 CEST | Pressemelding

The Source er en kvartett med lang fartstid, nå bestående av Øyvind Brække (trombone), Trygve Seim (saksofon), Per Oddvar Johansen (trommer) og Mats Eilertsen (bass). Etter flere årstidsrelaterte utgivelser som «The Source: of: Christmas», «The Source: of Summer» er det nå en ren kvartettutgivelse som foreligger. Musikken er signert alle medlemmene i kvartetten og spenner over et stort register: Raga, Shuffle, swing, lyriske partier, improvisasjon, heftig trombone- / tromme- duo med mer. Albumet "... but swinging doesn´t bend them down" er ute 15. oktober!

Nils Øklands tingingsverk til Vossajazz foreviges på plate!8.10.2021 10:27:26 CEST | Pressemelding

Glødetrådar, tingingsverket for Vossajazz 2016, er et slags «tilbake til røttene» for Økland. Voss har vært en viktig del av hans musikalske utvikling, både på 80-tallet som student og senere som musikalsk leder på Ole Bull Akademiet (1989-95). Tiden på akademiet gav viktige impulser til utvikling av hans karakteristiske, personlige stil: en blanding av jazz, fri improvisasjon, samtidsmusikk og folkemusikk.