Evoy er årets Rising Star på Vestlandet

Fv: Hana Colakovic (First Tuesday), Christina Sundli-Härdig (First Tuesday), Marianne Skjelbred (Kunstner), Gøril Selvik (Jurymedlem, Connect Vest), Jon-Osvald Harila (Deloitte), Leif A. Stavøstrand (Evoy), Henna Raknes (Jurymedlem, Amp11), Olav Balandin (Firdt Tuesday), Monica Mæland (Schjødt).

Rising Star Vestland en årlig kåring hvor Deloitte, i samarbeid med First Tuesday Bergen, anerkjenner innovasjons- og gründerbedrifter lokalt på Vestlandet som kan stå til eksempel for etterfølgelse av andre.

Årets pris tildeles Evoy, som etter juryens syn har bidratt til et paradigmeskifte hva gjelder båtmotorer, med en ambisjon om å bli «sjøens Tesla». Evoy designer, utvikler og produserer 100% elektriske båtmotorer rettet mot raskere båter mellom 20 og 50 fot.

- For at Vestlandet skal fortsette å være en spennende region i fremtiden er vi helt avhengig av at vekstselskaper ser utenfor fylkets grenser. Evoy er et meget innovativt og hurtigvoksende selskap fra Vestlandet, med et stort globalt potensial. De er fortsatt i en relativt tidlig fase, men dette er nok bare starten på det som vil bli en veldig spennende reise for et ekte innovativt Vestlandsselskap, sier Henna Raknes i årets jury.

Graden av innovasjon vurderes av en ekstern jury, som utover Raknes (Partner hos Amp11) har bestått av Gøril Selvik (Daglig leder av Connect Vest) og Svein Ove Langeland (Investment Director hos Momentum).

Kåringen stiller krav til omsetningsvekst, andelen lokalt eierskap, samt privat kapital. I tillegg stilles det krav til innovasjon og nytenking, og man ønsker å hedre virksomheter med identifiserbar kompetanse og teknologi med produkter som oppfattes som aktuelle i markedet. Dette er 17. året en ny vinner er kåret.

- Vi ønsker å løfte frem selskaper og mennesker som tar risiko og skaper nye arbeidsplasser i regionen, sier Jon-Osvald Harila, partner i Deloitte.

En viktig bestanddel for å kunne redusere utslippene fra båtindustrien

Evoy er opptatt av å levere et system bestående av elektriske motorer, super-ladere, batteripakker og en digital plattform for optimalisert bruk. Det er imidlertid høy-effektsmotorene som gir de største marginene. Siden bedriften ble startet i 2018, leverte de i 2019 det som trolig var verdens raskeste elbåt og har siden hatt en sterk årlig vekst.

Juryen peker på at kandidaten er en viktig bestanddel for å kunne redusere utslippene fra båtindustrien, en bransje som hittil har vært sett på som krevende å avkarbonisere.

- Slik Norge har vært en viktig pådriver og drahjelp for elbilbølgen og for å bringe elbiler ned i kostnadsparitet, kan Evoy og Norge være med å øke adopsjonen av elektriske båter. Med sin høye effekt åpner også Evoy et segment som tidligere ikke har hatt et godt elektrisk alternativ, nemlig det kommersielle segmentet som er avhengig av hurtige og pålitelige båter med god rekkevidde og rask lading. Evoy bidrar med sine elektriske båtmotorer og digitale brukergrensesnitt med vitale bestanddeler til å bygge havets Tesla, sier Svein Ove Langeland fra juryen.

Evoy vant foran BRGN og Kravia, som også er to spennende vekstbedrifter på Vestlandet som har gjort suksess basert på banebrytende innovasjon og vilje til å vokse.

- Det er flott å se at vi har gode vekstselskaper i et sjeldent bredt spekter av bransjer, fra mote til havtech. Alle har internasjonalt potensiale og ambisjoner og vil hjelpe oss med å tette eksportgapet som land, når de lykkes stort, kommenterer Gøril Selvik om de tre finalistene.

Båtmotorselskapet Evoy har opplevd en svært hurtig vekst siden de startet opp i 2018. Tirsdag kveld tildelte Deloitte dem prisen for årets Rising Star på Vestlandet. Fv: Jon-Osvald Harila (Deloitte), Leif A. Stavøstrand (Evoy),