Eviny Solutions fikk storkontrakt om oppgradering og utvidelse av Aurland transformatorstasjon

Aurland transformatorstasjon er et viktig knutepunkt i transmisjonsnettet mellom nord og sør på Vestlandet. Nå skal stasjonen oppgraderes og utvides for å blant annet være rustet til det økende behovet for mer kapasitet i strømnettet. Eviny Solutions har inngått kontrakt med Statnett om en totalentreprise på arbeidet.

Kontraktsverdi til over 200 mill. kroner
Eviny Solutions skal levere en totalentreprise etter NS 8407 som innebærer prosjektering, planlegging, levering, bygging og montering av stasjonen.Kontrakten har en varighet på ca. 5 år, med en totalverdi på godt over 200 millioner.

- Dette er en omfattende og viktig kontraktfor Eviny Solutions devi får benyttet den fulle bredden i vår kompetanse. Vi er også fornøyde med at vi har inngått avtale med lokale underentreprenører for grunn- og anleggsarbeider og bygningsmessige arbeider. Størsteparten av verdiskapingen i prosjektet skal dermed gjøres av lokale kompetansebedrifter, sier adm. direktør Helge Rysjedal i Eviny Solutions.

Eviny Solutions leverer bærekraftige løsninger knyttet til Statnetts krav om fossilfri anleggsplass.

Sikrer lokalt oppdrag
Grunn- og anleggsarbeider blir utført av den lokale leverandøren Jordalen Entreprenør, som har hovedkontor på Voss.

- Vi er svært glade for at vi fikk denne kontrakten, og at kompetanse og lokal tilhørighet var faktorer som ble vektlagt. Dette er den største avtalen vi har signert så langt, og med en langsiktighet over flere år kan vi planlegge godt med det mannskapet vi trenger fremover, sier daglig leder Håkon Helland i Jordalen Entreprenør.

Styrker kapasiteten i strømnettet
Utvidelse og oppgradering av Aurland stasjon vil bidra til bedre forsyningssikkerhet i området, økt kapasitet i sentralnettet og vil legge til rette for økt fornybar energiproduksjon i området

Anleggsarbeidet ved Aurland stasjon starter opp høsten 2023, og vil i hovedsak pågå i periodene vår/sommer/høst frem til og med 2027, med forhåndsvarslede utkoblingsperioder. Stasjonen vil være i full drift i vinterperiodene.

Kontaktpersoner:

Les mer om Statnetts prosjekt for oppgradering av Aurland-Sogndal og Aurland 1 transformatorstasjon her.

Eviny Solutions skal oppgradere og utvide Aurland transformatorstasjon for å blant annet øke kapasiteten i strømnettet i området. Foto: Statnett