Eviny møtte eierne til dialog om energimarkedet og regjeringens forslag til nytt skatteregime

– I en tid hvor det skjer mye i energimarkedet og hvor bransjens rammevilkår slik vi kjenner de i dag er i spill, er dialog med eierne viktig, sier Jan Erik Kjerpeseth, styreleder i Eviny.

I dag møtte Evinys styre og administrasjon Evinys eierkommuner til dialog. På agendaen stod håndtering av den ekstraordinære energimarkedssituasjonen, regjeringens forslag til nytt skatteregime for vannkraften og konsekvenser for eiere, og konsernets strategi, inkludert sikringsstrategi.

– Målet med eiermøtene er å ha en åpen dialog mellom virksomheten og eierne. Det er viktig for oss, og jeg opplever at det også er viktig for eierne våre, sier Kristin Aadland, konstituert konsernsjef i Eviny.

Spesielt regjeringens forslag til ny grunnrenteskatt og omfordeling av skatteinntekter til stat fra kommuner ble diskutert.

– De siste års høye energipriser har gitt oss et økt handlingsrom både i forhold til investeringer og utbytte til våre eiere. Konsekvensen av regjeringens forslag til endring av skatte- og avgiftssystemet er at dette handlingsrommet blir mindre. Det er ellers et paradoks at dette forslaget medfører tapte muligheter i grønne investeringer som vi trenger mer av enn noen gang i den omstillingen samfunnet står i, sier Aadland.

Evinys eiere

Statkraft - 43,44%