Eviny går utenlands – åpnet verdens raskeste lynlader i Sverige

Fornybarselskapet Eviny går utenlands og har åpnet verdens raskeste lynlader i Sverige. Danmark står for tur, og det jobbes inn mot det tyske markedet. – Dette er en stor og viktig milepæl for oss, sier konsernsjef i Eviny, Jannicke Hilland.
– Vi har produsert ren fornybar energi i over 100 år, og nå skaper vi de nye løsningene som kreves på veien mot nullutslippssamfunnet. Disse løsningene skal nå bli en eksportvare som andre land kan bruke for å redusere egne klimagassutslipp, sier konsernsjef Jannicke Hilland i Eviny. (Foto: Tove Lise Mossestad)

Evinys hurtigladesatsing opplever stor vekst i Norge. 315 000 brukere har lastet ned selskapets Bilkraft-app. Bare i løpet av årets første fem måneder har 40 000 nye brukere kommet til.

– Med den veksten vi opplever her hjemme, er det et naturlig neste steg å satse utenfor Norge. Vi har ambisjoner om å bevege oss ut i Europa. I Danmark har vi signert avtale med syv kjøpesentre, og har andre spennende initiativ på gang. I Tyskland er det etablert et omfattende støtteprogram for etablering av 10 000 lynladere, og Eviny er med i konkurransen om disse prosjektene. Vi er gjennom første kvalifiseringsrunde, og håper å vinne en del av de 26 tildelingene, sier leder for Evinys hurtigladesatsing, Odd Olaf Askeland.

I forbindelse med lanseringen av navneskiftet fra BKK til Eviny* i fjor høst, uttalte konsernsjef Jannicke Hilland at selskapet hadde internasjonale ambisjoner. Hun pekte på hurtiglading som en mulig utenlandssatsing.

Skal sette fart på grønn omstilling
– Vi har produsert ren fornybar energi i over 100 år, og nå skaper vi de nye løsningene som kreves på veien mot nullutslippssamfunnet. Vi skal lede an i utviklingen av klimavennlig energi og fremtidsrettede infrastrukturløsninger. Vi skal bidra til å gjøre Vestlandet og Norge ledende på elektrifisering og skape nye grønne arbeidsplasser. Nå viser vi i tillegg at vi mener alvor med at de løsningene vi utvikler også skal bli en eksportvare som andre land kan bruke for å redusere egne klimagassutslipp, sier Hilland.

Eviny har mange prosjekter under utbygging i Sverige. Den første ladestasjonen åpnet i forrige uke i Lycksele. I dag åpnet verdens raskeste lynlader i Sollefteå (360 kW, tangerer lynladeren som tidligere i år ble satt opp i Bergen), og deretter følger flere prosjekter fortløpende. Samtidig åpner selskapet også sitt første utenlandskontor i Stockholm.

– Det er behov for en god ladeinfrastruktur i Sverige. Eviny ønsker å ta en aktiv rolle i tilretteleggingen for overgangen til elbiler også i Sverige, og det er åpenbart et interessant marked for oss. Sverige er litt større i areal enn Norge, men har dobbelt så mange innbyggere og en tilsvarende større bilpark, sier Askeland.

Nå går ferden videre nedover i Europa, til Danmark og forhåpentlig etter hvert videre til Tyskland.

– Der vi i Norge vil få om lag seks ganger så mange elbiler som vi har i dag, vil tyskerne få over 100 ganger så mange elbiler som de har i dag. Det sier noe om hvor modent det norske markedet er, og hvor stort potensialet er i Tyskland, sier Askeland.

Eviny produserer sin egen vannkraft og kjøper opprinnelsesgarantier fra denne produksjonen. Dette er noe som ifølge Askeland blir svært godt mottatt, særlig ute i Europa.

Noen fakta om Evinys hurtigladesatsing:

• Eviny (den gang BKK) startet i 2012/2013 med fem hurtigladere i Hordaland og Sogn og Fjordane (Fjøsanger, Halhjem, Dale, Romarheim og Oppedal) i samarbeid med fylkeskommunen og med støtte fra Enova.
  • I 2015 åpnet selskapet det som den gang varverdens største ladestasjon (kilde: Elbilforeningen), på Danmarksplass i Bergen.
  • Fra 2020 er Eviny det selskapet som har hatt flest lynladere tilgjengelig for alle elbilister i Norge.  I 2022 åpnet Tesla opp sitt ladenettverk, og med det er Eviny enn så lenge på en andreplass når det gjelder antall lynladepunkt, men har fremdeles flest stasjoner i Norge med lynladere.
  • I 2022 åpnet Eviny verdens raskeste lynlader på Oasen i Bergen med en kapasitet på 360kW.
  • Per nå har Eviny ca 200 ladestasjoner og 1342 offentlige hurtig- eller lynladepunkter i drift i Norge. Utbyggingen fortsetter.

*Ved årsskiftet ble BKK-konsernet delt i to merkevarer som følge av et bransjepålegg fra myndighetene. Nettselskapet som frakter strøm hjem til 450 000 vestlendinger heter fortsatt BKK. Konsernet, inkludert vannkraftproduksjon og de kommersielle satsingene, skiftet navn til Eviny.

I dag åpnet verdens raskeste lynlader i Sollefteå.(Foto: Michael Engman)
Eviny-ambassadør Karsten Warholm og trener Leif Olav Alnes foran lynladeren som Eviny åpnet i 2022 på Oasen i Bergen. Sammen med den nye lynladeren i Sollefteå i Sverige er dette verdens raskeste lynlader. (Foto: Tove Lise Mossestad)

Eviny er et av Norges største energi- og teknologikonsern. Kraftkonsernet har tatt aktiv rolle i det grønne skiftet. Selskapet produserer fornybar energi fra 39 vannkraftverk og to vindkraftverk på Vestlandet.

Eviny er eid av 17 vestlandskommuner, Statkraft samt to lokale kraft- og elektrisitetslag. I 2021 påla myndighetene norske strømnettet må ha annen merkevare enn sitt konsern. Daværende BKK-konsernet ble til Eviny, mens BKK-navnet er videreført for nettselskapet som frakter strømmen hjem til 450.000 vestlendinger i 19 kommuner.

Eviny leverer også fibertjenester, samt fjernvarmenett. Konsernet bygger landstrøm til skip, elektrifiserer havbruk og transportnæringen. Selskapet leverer løsninger for utslippsfrie byggeplasser, et av verdens første nettverk for hurtiglading av elbåter. Eviny sitt eget entreprenørselskap prosjekterer, bygger og drifter fibernett, lav- og høyspentanlegg.