Eventyrlig passasjervekst på jernbanen
Flere avganger gir flere passasjerer
Fra 2012 til 2019 økte antall passasjerer i Norge fra 62 til 80 millioner. De siste årenes jernbaneutbygging og utbedring av flaskehalser har gjort det mulig med flere tog på linjene.
– På enkelte linjer er det nå kun få minutter mellom hver avgang, slik som i Stavanger- og Oslo-området. Flere avganger og kortere reisetid gjør det mulig for flere å velge toget og se fordelen av å bruke tog i stedet for bil. Vi ser frem til ytterligere vekst etter hvert som nye banestrekninger blir ferdigbygget de neste årene, sier Bjørn Kristiansen.
Tredobling på Vestfoldbanen
På få år har antall passasjerer på InterCity-togene på Vestfoldbanen og Drammenbanen (Skien-Drammen-Oslo) blitt nær tredoblet. Økningen fra Drammen, Asker og Sandvika inn til Oslo er stor, men i takt med at Vestfoldbanen bygges ut og moderne dobbeltspor tas i bruk, øker passasjertilstrømningen også i Vestfold og Telemark.
Jærbanen: Stavanger-områdets metro
Nesten to millioner flere passasjerer tok Jærbanen i 2019 sammenlignet med 2012, totalt fem milloner passasjerer. I og mellom byene Egersund, Bryne, Sandnes og Stavanger ligger boligområder og arbeidsplasser ved jernbanestasjonene som perler på en snor. Det har vært stor byutviklingsaktivitet på disse knutepunktene og et takstsamarbeid med kollektivtrafikkselskapet til Rogaland fylkeskommune. Det har gitt stor passasjervekst. Jærbanen er det nest største togmarkedet i Norge, etter lokaltrafikken i Oslo-området.
Gjøvikbanen har doblet seg
Passasjertallene på Gjøvikbanen har doblet seg på sju år. Det er stor innpendling til Oslo fra Hadeland og Nittedal på denne banen, men også reisende til og fra de viktige industribyene Gjøvik og Raufoss.
Økningen er ventet å fortsette på Gjøvikbanen. Bane NOR investerer over en milliard kroner på oppgradering og utbygging av banen og stasjonene for å gjøre plass til flere avganger og lengre togsett. Banen får også, som den første i landet, et nytt digitalt signalsystem (ERTMS).
Denne artikkelen bygger blant annet på Bane NORs bærekraftrapport. Passasjertallene er hentet fra Statistisk sentralbyrås jernbanestatistikk publisert juni 2020.
NB: Statistisk sentralbyrå endret metoden for telling av passasjerer i 2019. Det er derfor vanskelig å slå fast om alle endringer pr banestrekning fra 2018 til 2019 er reelle eller skyldes endring i tellemetode. Bane NOR ble gjort oppmerksom på dette etter at denne pressemeldingen ble skrevet. Vi har derfor gjort endringer i den. Endringene består i å sammenligne de nye tallene med tallene for 2012. Det gir en tryggere tendens.
Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB):
|
2012 |
2018 |
2019 |
|||
000 Alle strekninger |
62689207 |
77732015 |
80402213 |
|||
100 Lokaltog - alle strekninger |
49870208 |
56927322 |
58715974 |
|||
116 Lokaltog Oslo |
36699345 |
40987810 |
41446590 |
|||
114 Flytoget |
6058744 |
6825837 |
6686211 |
|||
115 Gjøvikbanen |
1257979 |
1562812 |
2137733 |
|||
120 Lokaltog Stavanger |
3291741 |
4322029 |
5024461 |
|||
130 Lokaltog Bergen |
1587958 |
1776130 |
1966124 |
|||
140 Lokaltog Trondheim |
974441 |
1452704 |
1454855 |
|||
301 Regiontog - alle korte strekninger |
1323906 |
1792513 |
1727369 |
|||
150 Rørosbanen |
398792 |
447089 |
428054 |
|||
160 Flåmsbana |
635368 |
971899 |
939305 |
|||
380 Øvrige regiontog - korte strekninger |
289746 |
373525 |
360010 |
|||
200 InterCity - alle strekninger |
7917770 |
15095975 |
15881189 |
|||
240 InterCity - Oslo-Halden |
2190945 |
2643902 |
2631912 |
|||
250 InterCity - Oslo-Lillehammer |
2434947 |
5658924 |
5423825 |
|||
260 InterCity - Oslo-Skien |
3291878 |
6793149 |
7825452 |
|||
390 Nattog og fjerntrafikk - alle strekninger |
3098594 |
3474453 |
3580878 |
|||
321 Sørlandsbanen |
900793 |
984917 |
1024564 |
|||
311 Bergensbanen |
1034046 |
1176542 |
1230282 |
|||
331 Dovrebanen |
705312 |
838529 |
858324 |
|||
341 Nordlandsbanen |
458443 |
474465 |
467708 |
|||
999 Grensekryssende tog |
478729 |
441752 |
496803 |
Nøkkelord
Kontakter
Thor Erik SkarpenPressesjef
Vår pressevakt er alltid betjent og nummeret dit er 91656565
Bilder
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom