EUROPAMESTER - Kristoffer BRUN tar gullet i lettvekt singelsculler

Gullgutten Kristoffer Brun. Foto: Balint Czucz

LM1x – Lettvekt herrer singelsculler – Kristoffer BRUN – Bergens roklub – 16 nasjoner

Kristoffer vant både forsøksløpet fredag og semifinalen i går, og sitter klar i bane 4 i dagens EM-finale. Ungarns Peter GALAMBOS er raskest ut fra startblokkene, irske Fintan MCCARTHY, verdensmester i lettvekt dobbeltsculler, den eneste olympiske båtklassen for lettveksroerne, tar over ledelsen ved 150m rodd. Kristoffer lengst bak i feltet. Ved passering første 500m er det: Irland, Italia og Hellas som har plassene på podiet. Kristoffer på en foreløpig femteplass. Drøyt to og et halvt sekund bak Irland i front.

I den andre 500m på vei opp til halvveis og 1000m-merket er det Irland i front, Hellas på en andre og Kristoffer på en tredje. Men MCCARTHY har virkelig satt inn støtet, øker ledelsen på Kristoffer ytterligere, nå er det nesten fem sekunder mellom baugballene deres.

I tredje 500m er det er vanvittig rotterace om sølvmedaljen. Hellas, Italia og Norge er alle innenfor meteren av hverandre. I front er det fremdeles MCCARTHY, men ved passering 1500m er Kristoffer nå på en andreplass og ledelsen MCCARTHY hadde er redusert til knapt litt over ett sekund.

Ved 1800m er det reprise av semifinalen, Kristoffer spiser opp ledelsen og er forbi MCCARTHY som virkelig sliter med melkesyre! Det stivner opp i blodårene til MCCARTHY og det gir svikt i kraftoverføringen ut i roårene. Nå er det bare opp til Italia å utfordre Kristoffer. De to nærmer seg mållinjen, Italia er faretruende nær å true bergenserens grep om tittelen, men Kristoffer har overtaket og blir EUROPAMESTER i 2020! Vinner på tiden 06:58,75. Italias Niels TORRE forsøk på å ta gullet er bare 36 hundredeler for svakt. Bronsen ender til slutt opp hos Fintan MCCARTHY, som ledet denne EM-finalen gjennom 1650m, men fikk for mye melkesyre å håndtere i den avgjørende slutten.

Ved medaljeseremonien er gullet lagt frem og Kristoffer selv plukker den opp, før det er den norske nasjonalsangen som fyller arenaen i Poznan samtidig som det norske flagget går til topps!

Offiselle resultater fra World Rowing finnes på denne lenken.

LW1x – Lettvekt damer singelsculler – Maia LUND – Bergens roklub – 11 nasjoner

I bane 4 sitter Maia LUND, som ved å vinne det innledende forsøksløpet sikret seg direktebillett til dagens finale. Martine VELDHUIS fra Nederland er raskest ut fra blokkene, Maia kjenner kanskje litt på nervene, for ved 200m er hun lengst bak i feltet. Ved passering ved første 500m rodd ligger Maia drøyt tre sekunder bak Nederland, sølvet er foreløpig hos Polen, og bronsen hos Italia. Maia har under to sekunder opp til podiet.

Maia er fremdeles bakerst i feltet, men har overlapp til feltet gjennom første halvdel av den andre 500m. Ved passering halvveis på 1000m øker feltet avstanden, og det blir åpent vann ned til Maias baugball. Nå er det over fem sekunder opp til nederlandske VELDHUIS, Italia har gått opp til en andreplass og bronsen er sveitsisk i øyeblikket.

Ved passering 1500m er det fremdeles uendret i plasseringene, Nederland, Italia og Sveits. Maia har avansert opp til en foreløpig femteplass, og passerer russiske Anastasia LEBEDEVA.

I den fjerde og siste 500m går det raskere for Maia, Russland har ingenting å utfordre Maia med, og nå legger bergenseren press på hjemmepublikummets Katarzyna WELNA. I front er det VELDHUIS som dominerer, men italienske PIAZZOLA er under hardt press fra sveitsiske Sofia MEAKIN. Sveitseren passerer Italia og sikrer seg sølvet bak Nederland. Maia leverer den nest raskeste 500m på den fjerde delstrekningen, og snyter polakken for fjerdeplassen, med en margin på 17 hundredeler.

Tross at det ikke ble noen medalje i dag har Maia bevisst at hun har en sterk avslutning på høyde med de beste. Det skal bli en spennende 2021-sesong, spesielt hvis Maia får en god makker og kan stille i den olympiske båtklassen lettvekt dobbeltsculler!

Offisielle resultater fra World Rowing finnes på denne lenken!

Sjur Øyen - 41 64 49 64

Gullgutten Kristoffer Brun. Foto: Balint Czucz